Driftinformation
Här kan du se om E-hälsomyndighetens tjänster är i drift.
- Så här gör du som privatperson om apoteket inte kan expediera dina recept
- Så här gör du som arbetar på apotek om receptjänsten inte fungerar
- Så här gör du som arbetar inom hälso- och sjukvården om recepttjänsten inte fungerar
- Detta gör E-hälsomyndigheten vid störningar i recepttjänsten och myndighetens andra tjänster
-
Recepttjänsten är i full drift
Recepttjänsten är i full drift.
-
Covidbevis är i full drift
Tjänsten Covidbevis är i full drift.
-
VARA-tjänsten har för närvarande störningar.
För närvarande kan VARA exportfil bli upp till 2 timmar försenad. Felsökning pågår.
-
EES-tjänsten är i full drift
EES-tjänsten är i full drift.
-
Läkemedelskollen är i full drift
Läkemedelskollen är i full drift.
-
KLAS-tjänsten är i full drift
KLAS-tjänsten är i full drift.
-
LiiV-tjänsten är i full drift
Liiv-tjänsten är i full drift.
-
Förskrivningskollen är i full drift
Förskrivningskollen är i full drift.
-
Min Förskrivning är i full drift
Min Förskrivning är i full drift.
-
Fullmakter är i full drift
Fullmakter är i full drift.
-
Concise är i full drift
Concise är i full drift.
-
Inrapportering/statistik är i full drift
Inrapportering/statistik är i full drift.
-
NGS-tjänsten är i full drift
NGS-tjänsten är i full drift.
-
Samverkansytan inkl. Handbok för vård- och apotekstjänster är i full drift
Samverkansytan inkl. Handbok för vård- och apotekstjänster är i full drift.
-
NKOO - Nationell källa för ordinationsorsak är i full drift
NKOO -tjänsten är i full drift
Driftinformation för externa testmiljöer
Se driftinformation för externa testmiljöer
Förklaring till driftinformation
Driftstatus markeras genom en färgmarkering samt ett meddelande i klartext.
- Grön markering innebär att tjänsten är i full drift.
- Gul markering innebär att det finns indikationer på störningar i tjänsten, alternativt att det är konstaterade störningar men att tjänsten fungerar med nedsatt funktionalitet.
- Röd markering innebär att tjänsten inte är tillgänglig alls eller riskerar att inte vara tillgänglig för flertalet användare.
Ta del av E-hälsomyndighetens releaseinformation
E-hälsomyndigheten genomför releaser fyra till sex gånger per år.
Releaserna innebär vid vissa tillfällen ett planerat driftstopp, även kallat servicefönster, i E-hälsomyndighetens tjänster. Vissa releaser kan genomföras helt utan driftstopp men ibland kan fördröjningar i recepttjänsten förekomma.
Här kan du se information och tidpunkter för våra servicefönster
Servicefönster
-
Under denna tidpunkt kan det på grund av tekniskt arbete hos Skatteverket förekomma störningar i folkbokföringsregistret. Det kan påverka åtkomsten till uppgifter om personer som sedan tidigare inte finns upplagda i E-hälsomyndighetens register. Det kan också förekomma störningar i tjänsten Covidbevis.
-
Under denna tidpunkt kommer E-hälsomyndigheten genomföra tekniskt underhåll. Aktiviteten innebär inget driftstopp men mindre störningar i KLAS, Läkemedelskollen, Min Förskrivning och NKOO kan förekomma.
-
Under denna tidpunkt kan det förekomma störningar i Covidbevis.se. Om du inte lyckas hämta ditt bevis, försök senare.
-
Under denna tidpunkt genomför E-hälsomyndigheten uppgradering och tekniskt underhåll av vår tjänsteplattform. Aktiviteten innebär inget driftstopp men mindre störningar i e-recepttjänsten kan förekomma.
Uppgraderingar
-
Produktionssättning av release 21.3. Aktiviteten innebär inget driftstopp, men eventuella fördröjningar i e-recepttjänsten kan förekomma. Information skickas ut till berörda parter.