Driftinformation

Det gör du om apoteket inte kan expediera e-recept

eHälsomyndighetens e-recepttjänster är öppna dygnet runt, året runt. Vi har mycket hög tillgänglighet i våra tjänster. Driftsstopp är mycket sällsynta, men om de inträffar märks det snabbt på apoteken.

Om driftstörningar eller avbrott i eHälsomyndighetens tjänster skulle uppstå påverkar det möjligheterna hämta ut receptbelagda läkemedel.

Det gör du om apoteket inte kan expediera e-recept.

Här kan du se information och tidpunkter för våra servicefönster

Servicefönster

  1. Frysperiod

    Från den 16 juni kl 06.00 till den 13 augusti kl 23.59 har vi så kallad frysperiod. Under frysperioden får inga förändringar som inte omfattas av löpande förvaltning eller daglig drift införas i våra IT-system.
    Samtliga miljöer omfattas.

Uppgraderingar

  1. eHälsomyndigheten har i dag två versionspaket i produktion; 14.2 och 16.1. Versionspaket 14.2 kommer att utgå måndag den 23 oktober 2017. Anslutna system måste därmed ha börjat nyttja versionspaket 16.1 senast vid denna tidpunkt. Vårdsystem som skickar in sedvanliga e-recept med Nationellt e-receptformat (NEF) använder med automatik alltid vårt senaste versionspaket (för närvarande 16.1).