Driftinformation

Det gör du om apoteket inte kan expediera e-recept

eHälsomyndighetens e-recepttjänster är öppna dygnet runt, året runt. Vi har mycket hög tillgänglighet i våra tjänster. Driftsstopp är mycket sällsynta, men om de inträffar märks det snabbt på apoteken.

Om driftstörningar eller avbrott i eHälsomyndighetens tjänster skulle uppstå påverkar det möjligheterna hämta ut receptbelagda läkemedel.

Det gör du om apoteket inte kan expediera e-recept.

Här kan du se information och tidpunkter för våra servicefönster

Servicefönster

  1. Söndagen den 27 augusti kl. 08-19 kan det förekomma störningar i folkbokföringregistret p.g.a. tekniskt arbete hos vår leverantör av folkbokföringsuppgifter. Detta kan medföra störningar i våra tjänster i samband med hantering av personer som inte finns i eHälsomyndighetens folkbokföringsregister sedan tidigare.

  2.  

    Tekniskt underhåll av eHälsomyndighetens Sjunet-förbindelse.
    Aktiviteten innebär stopp i tjänsteplattformen för de aktörer som ansluter till eHälsomyndighetens tjänster via Sjunet.

Uppgraderingar

  1. eHälsomyndigheten har i dag två versionspaket i produktion; 14.2 och 16.1. Versionspaket 14.2 kommer att utgå måndag den 23 oktober 2017. Anslutna system måste därmed ha börjat nyttja versionspaket 16.1 senast vid denna tidpunkt. Vårdsystem som skickar in sedvanliga e-recept med Nationellt e-receptformat (NEF) använder med automatik alltid vårt senaste versionspaket (för närvarande 16.1).