Driftinformation

Det gör du om apoteket inte kan expediera e-recept

eHälsomyndighetens e-recepttjänster är öppna dygnet runt, året runt. Vi har mycket hög tillgänglighet i våra tjänster. Driftsstopp är mycket sällsynta, men om de inträffar märks det snabbt på apoteken.

Om driftstörningar eller avbrott i eHälsomyndighetens tjänster skulle uppstå påverkar det möjligheterna hämta ut receptbelagda läkemedel.

Så här gör du som är apotekskund om apoteket inte kan expediera e-recept.

Så här gör du som arbetar på apotek om apoteket inte kan expediera e-recept.

Här kan du se information och tidpunkter för våra servicefönster

Servicefönster

  1. Torsdag 26 oktober mellan klockan 22:30-23:00 kommer eHälsomyndigheten genomföra tekniskt underhåll. Aktiviteten kommer medföra driftstopp för eHälsomyndighetens samtliga tjänster med följden att det tex inte går att förskriva eller expediera e-recept.

  2. Söndag 29 oktober mellan klockan 22:30-23:00 kommer eHälsomyndigheten genomföra tekniskt underhåll. Aktiviteten kommer medföra driftstopp för eHälsomyndighetens samtliga tjänster med följden att det tex inte går att förskriva eller expediera e-recept.

Uppgraderingar

  1. eHälsomyndigheten har i dag två versionspaket i produktion; 14.2 och 16.1. Versionspaket 14.2 kommer att utgå måndag den 23 oktober 2017. Anslutna system måste därmed ha börjat nyttja versionspaket 16.1 senast vid denna tidpunkt. Vårdsystem som skickar in sedvanliga e-recept med Nationellt e-receptformat (NEF) använder med automatik alltid vårt senaste versionspaket (för närvarande 16.1).

  2. Produktionssättning av release 17.1. Aktiviteten medför driftstopp för samtliga tjänster inom vår tjänsteplattform. VARA-exportfil kommer bli försenad natten mellan lördag och söndag. Information om releasen har kommunicerats till berörda intressenter och vi beklagar eventuella problem i samband med servicefönstret.