Driftinformation
E-hälsomyndighetens driftleverantör har störningar som påverkar recepttjänsten. Just nu kan det kan ta lite längre tid att hämta ut läkemedel på apotek.
Pandemin har påverkat den digitala utvecklingen på olika sätt
Pandemin har både accelererat och bromsat utvecklingen inom e-hälsa under 2021. E-hälsomyndighetens årliga uppföljningsrapport av den digitala utvecklingen inom hälso- och sjukvård och socialtjänst beskriver därmed en fortsatt trend från 2020. Uppföljningen är ett regeringsuppdrag och ett led i arbetet med Vision e-hälsa 2025.

En viktig förutsättning för arbetet med att uppnå målen i Vision e-hälsa 2025 är att befolkningen har tillgång till och vill använda digital utrustning och digitala tjänster. Tillgången till internet är relativt hög i Sverige jämfört med flera andra EU-länder. Under förra året ökade andelen som har e-legitimation i alla åldersgrupper. Men det är fortfarande många äldre som saknar e-legitimation.
Digitala kontaktvägar används alltmer
Under pandemin har digitala kontaktvägar börjat användas i större utsträckning. Exempelvis har andelen kommuner som erbjuder nattillsyn med digital teknik hemma hos äldre ökat. Med en trygghetskamera kan omsorgspersonalen göra tillsyn utan att besöka personen i fråga.
Samtidigt har it-projekt och satsningar bromsats eftersom resurser i stället har behövts inom den kliniska verksamheten i hälso- och sjukvården.
Rapporten bygger på data för år 2021 från myndigheter och andra nationella och internationella organisationer. Uppföljningen är gjord utifrån ett indikatorbaserat ramverk för Vision e-hälsa 2025 som E-hälsomyndigheten har utvecklat.