
Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.
Som ombud har du sju dagar på dig att komplettera en registrerad fullmakt med ditt samtycke. Om fullmaktsgivaren registrerat fullmakten till exempel en måndag så måste ditt samtycke ha registrerats senast söndag samma vecka. Om inget samtycke finns tas fullmakten bort. Om fullmakten är borta inom de sju kalenderdagar som du har på dig att samtycka kan fullmaktsgivaren ha ångrat sig och avslutat fullmakten.
Du kan logga in i Läkemedelskollen och välja fullmakter för apoteksärenden. Där kan du se alla fullmakter mellan privatpersoner som du har gett eller fått.
Ja, det kan du. Både fullmaktsgivare och ombud kan avsluta en fullmakt när som helst. Logga in i Läkemedelskollen och välj fullmakter för apoteksärenden. Där kan du se alla fullmakter som du har gett eller fått och välja den fullmakt du vill avsluta.
Specifikation
En strukturerad beskrivning av krav och regler för dokumentation och informationsutbyte, inom eller mellan informationssystem, som är tillräckligt detaljerade för att kunna tillämpas entydigt.
E-hälsospecifikation
En specifikation för tillämpning inom hälso- och sjukvård och socialtjänst.
Nationell gemensam e-hälsospecifikation, NGS
En e-hälsospecifikation som motsvarar ett behov som delas av flera aktörer och som efter en genomgången formell process har funnits vara nationellt tillämpligt. Det finns olika typer av e-hälsospecifikationer som till exempel rapportmallar för kvalitets- och hälsodataregister, Nationella informationsmängder NIM, Tjänstekontrakt och informationsspecifikationer.
En viktig förutsättning för digitalisering av vård och omsorg, är att information entydigt och att data säkert kan utbytas inom och mellan olika aktörer och system. En grund för standardiserad och strukturerad information är att använda gemensamma termer och begrepp, som finns beskrivna i e‑hälsospecifikationer.
Med ett standardiserat och strukturerat informationsutbyte kan informationen enklare återanvändas där den behövs vilket minskar risken för dubbeldokumentation och sparar tid.
E-hälsospecifikationer kan tas fram lokalt, regionalt eller nationellt. Det sker ofta i processer för utveckling och/eller digitalisering av verksamheter. De personer som arbetar med att ta fram e-hälsospecifikationer är väl insatta i området och arbetar nära verksamheten som specifikationen berör.
En e-hälsospecifikation kan till exempel innehålla informationsmodeller, kunskapsunderlag, urval av koder från till exempel Snomed CT, Internationell klassifikation av funktionstillstånd, ICF, Klassifikation av vårdåtgärder, KVÅ och Nationella informationsmängder, NIM.
Myndigheter, intresseorganisationer, regioner, kommuner och systemleverantörer som utvecklar och tillhandahåller it-system till socialtjänsten, hälso- och sjukvården.
Den som har tagit fram specifikationen är också ansvarig för innehållet och att det uppdateras. E-hälsomyndighetens uppgift är att tillgängliggöra uppgifter om e-hälsospecifikationer via NGS-tjänsten.
NGS-tjänsten är en katalog som ger möjlighet att söka efter information om e‑hälsospecifikationer. I tjänsten finns i dag uppgifter (metadata) om e-hälsospecifikationerna. Från NGS-tjänsten finns länkar till själva e-hälsospecifikationen på utgivarens hemsida.
Arbetet pågår med att bedöma och utse e-hälsopecifikationer av nationellt intresse, dessa blir nationella och gemensamma, NGS:er.
Tillsammans med berörda aktörer utvecklar E-hälsomyndigheten en bedömnings- och beslutsprocess för att komma överens om vilka e‑hälsospecifikationer som kan bli nationella gemensamma, NGS:er. Nationella gemensamma e‑hälsospecifikationer, NGS:er, är tillförlitliga och användbara enligt fastställda kriterier.
Exempel på nationella digitala tjänster och informationssystem:
E-recept, covidbevis, inrapportering till patient- och hälsodataregister.
Ett PUB-avtal (personuppgiftsbiträdesavtal) behöver tecknas för vissa aktörer. Det gäller apotek som behandlar personuppgifter för E-hälsomyndighetens räkning i följande fall:
Förmedling av direktåtkomst till personuppgifter ur receptregistret, läkemedelsförteckningen samt högkostnadsdatabasen åt enskilda personer som begär att få åtkomst till personuppgifter om sig själva (e-handel).
Administrering av fullmakter för registrering i E-hälsomyndighetens fullmaktsregister.
Den 1 juni 2020 infördes förändringar som påverkar alla fullmakter för apoteksärenden. Nytt är att giltighetstiden för fullmakten begränsas och blir som längst fyra år. Uppgifterna i fullmakten sparas i ytterligare ett år efter avslut, för spårbarhet och uppföljning. Syftet med förändringen är att öka patientsäkerheten och stärka skyddet för personer vid behandling av personuppgifter.
Du kan se alla gällande fullmakter i Läkemedelskollen. Avslutade fullmakter syns inte i Läkemedelskollen. Att en fullmakt har avslutats kan bero på att fullmaktens giltighetstid har passerats, eller att ditt ombud har avslutat fullmakten. En fullmakt avslutas automatiskt om ombudet får skyddade personuppgifter.
Du kan se giltighetstiden för din fullmakt i Läkemedelskollen och hos e-handelsapotek. Observera att giltighetstiden uppdateras successivt efter den 1 juni 2020 fram till 31 januari 2021 för fullmakter som sparats före den 1 juni 2020.
Ombudet har upp till 7 dagar på sig att komplettera en registrerad fullmakt med sitt samtycke. Det innebär att om fullmaktsgivaren registrerat fullmakten en måndag måste ombudet samtycka senast söndag samma vecka. Om ombudet inte lämnar sitt samtycke i tid tas den påbörjade fullmakten bort.
Det beror på att du inte har kompletterat fullmakten med ditt samtycke i tid, eller på att fullmaktsgivaren har tagit bort fullmakten av någon anledning. Du har upp till 7 dagar på dig att komplettera en registrerad fullmakt med ditt samtycke. Om fullmaktsgivaren registrerat fullmakten till exempel en måndag så måste du samtycka senast söndag samma vecka. Om inget samtycke finns så tas fullmakten bort.
Alla system som används för att förskriva och expediera läkemedel och andra varor som lämnas ut på apotek, ska vara anpassade till Nationella läkemedelslistan senast den 1 december 2025. När alla system är anpassade blir det lättare att hålla informationen i registret aktuell. Till exempel kan förskrivare uppdatera en befintlig förskrivning, i stället för att skapa en ny – vilket är viktigt exempelvis om doseringen av ett läkemedel ändras.
Det framgår av lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista. Lagen reglerar vad Nationella läkemedelslistan får innehålla och hur informationen i registret får hanteras.
Enligt lagstiftningen som den ser ut nu, ska registret inte innehålla rekvisitionsläkemedel från öppen- och slutenvården, EU-recept och rekvirerade vacciner. Inte heller information från patienten eller så kallad uppmärksamhetsinformation från vård och apotek ingår.
E-hälsomyndigheten har så långt det är möjligt tagit höjd för att kunna utveckla Nationella läkemedelslistan med hänsyn till eventuella framtida förändringar i lagstiftningen
- chevron_left
- 1
- …
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- 12
- chevron_right