
Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.
-
Jag ska sluta sälja läkemedel. Hur avanmäler jag mig?
Om du slutar sälja läkemedel ska du avanmäla dig hos Läkemedelsverket via deras formulär. Läs mer om avanmälan på Läkemedelsverkets webbplats.
Avanmälda försäljningsställen listas på Läkemedelsverkets webbplats
-
Vad är en GLN-kod?
GLN-kod (Global Location Number) är en 13-siffrig unik identifikationskod av ett företag eller en fakturamottagare.
GLN-koden ger en unik identitet till ett företag, en funktion inom ett företag eller en fysisk plats. Tack vare GLN-koden har till exempel en köpares leveransadress samma identitet hos alla köparens leverantörer. GLN-koden ersätter därmed leveransadresserna i det elektroniska systemet.
Du kan läsa mer om GLN-koder på GS1:s webbplats. -
Hur tar jag reda på vad jag har för GLN-kod?
Om du inte kommer ihåg din GLN-kod, kontakta E-hälsomyndighetens support på 0771-766 200 eller mejla registrator@ehalsomyndigheten.se.
-
Hur långt tillbaka i tiden behöver jag rapportera in försäljningsuppgifter?
Ett kvartal bakåt.
Om du inte har rapporterat in försäljningsuppgifter ska du göra det i efterhand. Vi behöver all data som gäller det senaste kvartalet.
Observera att om du rapporterar via fil och tidigare har skickat in en fil för kvartalet måste du ändra version på alla rader. Uppgifter som du tidigare lämnat in skrivs över.
-
Hur anmäler jag mig för att få sälja receptfria läkemedel?
För att få sälja receptfria läkemedel ska du anmäla dig via ett anmälningsformulär på Läkemedelsverket webbplats.
Läs mer om att sälja receptfria läkemedel. -
Måste jag rapportera försäljningsuppgifter om jag säljer receptfria läkemedel?
Ja, alla som säljer receptfria läkemedel ska enligt lag rapportera försäljningsuppgifter till E-hälsomyndigheten.
Regler och vägledning för läkemedelsförsäljning på Läkemedelsverkets webbplats.Vissa större butikskedjor har centralrapportörer som rapporterar in statistik för hela kedjan.
-
Jag hittar inte varan som jag sålt i webbformuläret, varför?
Kontrollera om läkemedlet finns med i Läkemedelsverkets lista för receptfria läkemedel. Listan för receptfria läkemedel hittar du på Läkemedelsverkets webbplats.
Om det inte finns med på listan kontaktar du Läkemedelsverket via telefonnummer 018‑17 46 00.Finns läkemedlet med i listan men du ändå inte hittar läkemedlet i webbformuläret, kontakta E-hälsomyndighetens support på 0771-766 200 eller registrator@ehalsomyndigheten.se.
-
Om jag skickat in försäljningsuppgifter via webbformulär och sedan vill korrigera felaktigheter som jag upptäckt, hur gör jag?
Har du rapporterat in uppgifterna via webbformulär så kan du rapportera om alla uppgifter igen formuläret för samma kvartal och skicka in formuläret igen.
Om du har rapporterat in väldigt många produkter via webbformulär och inte vill rapportera om allt igen, kontakta E-hälsomyndighetens support på 0771-766 200 eller registrator@ehalsomyndigheten.se. -
Jag är detaljhandlare i en större kedja. Måste jag själv rapportera in försäljningsuppgifter?
Det beror på. Vissa större butikskedjor inom detaljhandeln har centralrapportörer som rapporterar in statistik för hela kedjan. Då behöver du inte göra det.
Om du är osäker på om en centralrapportör finns för ditt försäljningsställe, kontakta vår support på 0771‑766 200 eller registrator@ehalsomyndigheten.se.
-
Hur ändrar jag som centralrapportör vilka butiker som jag ska rapportera för?
För att ändra vilka försäljningsställen som du som centralrapportör ska rapportera för, kontakta vår support på 0771‑766 200 eller registrator@ehalsomyndigheten.se.
-
Hur ändrar jag som centralrapportör e-postadress?
Kontakta E-hälsomyndighetens support på 0771‑766 200 eller registrator@ehalsomyndigheten.se.
-
Varför får jag påminnelsemejl från er trots att jag inte längre säljer läkemedel?
Om du slutar sälja läkemedel ska du avanmäla dig hos Läkemedelsverket via deras formulär. Läs mer om avanmälan på Läkemedelsverkets webbplats.
Om du har avanmält dig men ändå får påminnelsemejl kontakta E-hälsomyndighetens support på 0771‑766 200 eller registrator@ehalsomyndigheten.se.
-
När ska jag rapportera försäljningsuppgifter?
Försäljare inom detaljhandeln ska rapportera in sin läkemedelsförsäljning minst en gång per kvartal. Man kan även välja att rapportera månad för månad.
Rapporteringen för varje kvartal ska göras senast i slutet av den månad som följer det kvartal som rapporteringen gäller, alltså:
- 30 april för kvartal 1
- 31 juli förkvartal 2
- 31 oktober för kvartal 3
- 31 januari för kvartal 4
Försäljare inom partivaruhandeln ska rapportera sin försäljning minst en gång i månaden, men gärna oftare.
-
Måste jag rapportera försäljningsstatistik även om vi inte sålt några läkemedel det senaste kvartalet?
Ja, du ska rapportera statistik även om du inte har sålt någon förpackning, förutsatt att försäljningsstället är anmält som försäljare hos Läkemedelsverket. Rapporteringen måste göras via webbformuläret (ej via fil).
Om ni vill sluta läkemedel permanent, ska det avanmälas till Läkemedelsverket via deras webbplats.
-
Jag försöker rapportera in försäljning, men får hela tiden fel om att butiksidentitet inte hittas – varför?
Du måste ange samma butiksidentitet, det vill säga GLN-kod, som du angett på din anmälan till Läkemedelsverket.
Om du inte kommer ihåg din GLN-kod, kontakta vår support på 0771-766 200 eller registrator@ehalsomyndigheten.se. -
Vad är Apotekslistan?
Apotekslistan är en sammanställning med apoteksuppgifter för vårdgivare.
I listan kan man hitta information apotekens namn, postadress, postort, besöksadress, besöksort, län, kommun, telefonnummer för att ringa in recept, telefonnummer för allmänheten och öppettider.
-
Hur kan jag få tag på Apotekslistan?
Vårdgivare kan prenumerera på Apotekslistan. Du ansöker om att bli prenumerant genom att fylla i en beställningsblankett och skicka den till eHälsomyndigheten.
Information om öppettider för alla Sveriges apotek finns att läsa på Sveriges Apoteksförenings webbplats. -
Behöver jag som vårdnadshavare ha en fullmakt för mitt barn?
Nej. Vårdnadshavare behöver ingen skriftlig fullmakt för att sköta sitt minderåriga barns apoteksärenden.
Information om vem som är vårdnadshavare hämtas från folkbokföringen.
-
Vad är en exportfil från VARA?
Varje dag publicerar E-hälsomyndigheten en exportfil från VARA. Exportfilen består av dagsaktuell information om läkemedel för humant och veterinärt bruk.
Informationen hämtas från olika källor som till exempel Läkemedelsverket, läkemedelsleverantörer, Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket (TLV) och är granskad av E-hälsomyndigheten.
Dessutom ingår förbrukningsartiklar inom förmånen (till exempel stomibandage, teststickor för blodsocker, infusionspumpar) och prisnedsatta livsmedel enligt Läkemedelsverkets föreskrifter. -
Vad betyder förskrivningsrätt?
Förskrivning innebär att en läkemedelsordination skrivs ut på recept.
Förskrivningsrätt definierar vem som får skriva recept på ett visst läkemedel .
Läkemedelsverket ansvarar för att rätt yrkeskategorier (till exempel läkare, sjuksköterskor, tandläkare) har möjlighet att skriva recept på ett visst läkemedel. Endast läkare har en generell rätt att förskriva läkemedel.