Frågor om KLAS, vem svarar på vad?
Om du inte hittar svar på din fråga under "Vanliga frågor och svar om KLAS" kan du vända dig till någon av dessa instanser, beroende vad det handlar om.
E-hälsomyndigheten svarar på tekniska användarfrågor
E-hälsomyndigheten ansvarar för teknisk support av KLAS-licenssystem. Till oss kan du vända dig med användarfrågor om KLAS. I våra användarhandledningar kan du själv söka svar på flera av de vanligaste frågorna.
Vid tekniska problem, till exempel med åtkomst till KLAS, ska slutanvändare i första hand kontakta den egna IT-supporten för att utesluta lokala problem.
Om problemet kvarstår ska den egna IT-supporten skicka en felanmälan till E‑hälsomyndigheten på: [email protected].
Läkemedelsverket svarar på frågor om handläggning av licensärenden
För frågor om licensprocessen och regelverk ska du vända dig till Läkemedelsverket. Läkemedelsverket handlägger licensärenden och fattar beslut. Normal handläggningstid är sju arbetsdagar. I vissa fall kan bedömningen ta längre tid, till exempel när den specifika produkten inte tidigare har förekommit på licens. Läkemedelsverket svarar inte privatpersoner om enskilda ärenden utan hänvisar till apoteket.
Kontaktvägar: [email protected] eller telefon 018-17 46 60.
Läs mer på Läkemedelsverkets webbsida om licenser för läkemedel (öppnas i nytt fönster).
Apoteket svarar på frågor om ansökan och om licensläkemedel är tillgängliga
Det är apotek som ansöker om licens och som svarar på frågor som rör tillgänglighet för licensläkemedel, leveranstider för licensläkemedlet och om ansökan om en licens har blivit godkänd.