
Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.
Nej, det är endast möjligt att använda webbapplikationen för apotek.
Om ni har önskemål kring KLAS funktionalitet, kontakta E-hälsomyndigheten via: [email protected]
Om du kom till kvittenssidan och ett referensnummer samt hittar licensmotiveringen under Mina ärenden, så är den sparad i KLAS. Glöm inte att patienten eller du som förskrivare även behöver kontakta ett apotek för att de ska skicka in ansökan till Läkemedelsverket.
Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare
Ja, om licensen riktar sig till en konsument, det vill säga patient eller djurägare.
Du kan se licensmotiveringar som du själv har skapat under Mina ärenden.
Du kan söka fram ditt apoteks ärenden via Detta apotek, de ärenden som handläggs av Läkemedelsverket har status H.
Om du har sådana här tekniska problem, kontakta först din egen it-support för att kontrollera om det är ett lokalt problem med din dator.
Kvarstår problemet, kontakta E-hälsomyndigheten på e-post: [email protected]
Telefonnumret behövs för att säkerställa att Läkemedelsverket snabbt kan få kontakt med sökande apotek, om ett ärende brådskar.
Om du håller muspekaren över förkortningen ser du aktuell status i klartext. Status KB betyder Komplettering begärd.
En förteckning över vad alla förkortningar/status innebär finns i slutet av användarhandledningen för KLAS. Användarhandledningen hittar du på ingångssidan för KLAS.
Kontakta först din egen it-support för att kontrollera om det är ett lokalt problem med din dator. Kvarstår problemet efter det kan du kontakta E-hälsomyndigheten på e-post: [email protected].
Kontakta den aktuella förskrivaren och be hen skicka in den via KLAS i stället. Licensansökningar som inkommer till Läkemedelsverket utanför KLAS kan komma att avvisas.
Produkten kan ha inaktiverats av olika anledningar. Mata in produktinformationen manuellt istället. Om licensen beviljas kommer produkten att läggas upp på nytt.
Kontakta din lokala SITHS-korts administratör och i andra hand er egen it-support.
De licensläkemedel som har fått särskilda tillstånd utfärdade, hittar du här: Särskilt tillstånd att expediera recept när generell licens finns | Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se)
Apotek kan lämna ut icke-godkända läkemedel mot recept om Läkemedelsverket har utfärdat ett särskilt tillstånd. Det krävs även att det finns en beviljad generell licens. Det gäller oavsett vilken apoteksaktör som har ansökt.
För att apotek ska få expediera recept på icke godkända läkemedel krävs i regel en enskild licens. Läkemedelsverket kan även besluta om ett särskilt tillstånd som gör det möjligt för apotek att expediera recept på icke godkända läkemedel, trots att enskild licens inte har beviljats.
För att expediera ett recept med särskilt tillstånd krävs att apotekspersonalen läser hela beslutet och att villkoren i beslutet följs. Ett särskilt tillstånd är inte ett beslut om licens, men tillståndet innehåller villkor som är kopplade till generell licens. Läkare som skriver recept på icke godkända läkemedel som omfattas av det särskilda tillståndet kan göra det lättare för apotek att kontrollera om en generell licens finns. Det görs genom att referensnummer eller diarienummer för vårdenhetens generella licens på receptet.