Så här gör du som privatperson om apoteket inte kan expediera dina recept

Här kan du läsa om hur du som privatperson kan göra om apoteket inte kan expediera dina recept. Även du som arbetar på apotek eller inom vården hittar information längre ned på denna sida.

  • Du som regelbundet använder receptbelagda läkemedel eller förbrukningsartiklar, se till att du har tillräckligt hemma så att det räcker i en månad. Om du är förberedd klarar du dig och din hälsa bättre vid en besvärlig situation, oavsett vad orsaken är. 

    Egenberedskap är en del i samhällets arbete för att trygga individens tillgång till läkemedel och att minska sårbarheten i hälso- och sjukvård och på apotek. 

    Läs mer om rekommendationen från Socialstyrelsen och hur du gör för att skapa en månads beredskap

  • Har du frågor eller vill få råd om din läkemedelsanvändning? Fråga farmaceuten på ditt apotek, kontakta din förskrivare direkt eller besök 1177.se.
  • Om farmaceuten på apoteket inte kan lämna ut ditt receptbelagda läkemedel på grund av störningar i E‑hälsomyndigheten tjänst för hantering av recept, vänta några timmar om du har möjlighet till det. Fråga farmaceuten om du känner dig osäker på hur du ska göra. Håll dig uppdaterad på sidan för driftstatus på E-hälsomyndighetens webbplats.

När ska du ta kontakt med vården?

Om du behöver sjukvårdsrådgivning kan du ringa telefonnumret 1177 dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs. Vid livshotande tillstånd ring 112.

Kommer du inte åt din receptlista?

Du som inte kan komma in i Läkemedelskollen för att nå din receptlista kan vända dig till ett apotek eller kontakta E‑hälsomyndighetens kundtjänst.

Telefon: 0771-766 200

Måndag-fredag klockan 8.00-17.00
Lördag - söndag: stängt
Helgdag: stängt

registrator@ehalsomyndigheten.se