Sammanhållen intygshantering

E-hälsomyndigheten har på regeringens uppdrag föreslagit hur en sammanhållen intygshantering i hälso- och sjukvård, omsorg och tandvård kan utvecklas, organiseras och förvaltas.

I en förstudie har E-hälsomyndigheten undersökt och lämnat förslag på en databaserad lösning. Förslaget innebär en förmedling av intygsinformation från vårdinformationssystem direkt till intygsmottagarens it-system.

Bättre kvalitet och ökad patientsäkerhet

Medarbetare i hälso- och sjukvården lägger idag ned mycket tid på att utfärda intyg. De som tar emot intygen, som myndigheter och andra aktörer, har i olika omfattning en manuell hantering av intygen. Ofta är det invånaren själv som är länken mellan utfärdare och mottagare av intyget.

Stora tids- och kvalitetsvinster kan nås för alla inblandade om utfärdande och mottagande av intyg i högre grad:

  • standardiseras
  • digitaliseras
  • automatiseras
  • samordnas.


Målsättningen för en sammanhållen intygshantering är minskad administration för de som berörs och främst för utfärdande yrkesgrupper. Det frigör tid för annat arbete och förbättrar arbetsmiljön för de som hanterar intyg.

En effektivare och sammanhållen intygshantering bidrar till att förbättra kvaliteten och ökar patientsäkerheten. Sammanhållen intygshantering är en del av den framtida nationella infrastrukturen för delning av hälsodata

Uppdrag i dialog och samverkan

I uppdraget med förstudien har E-hälsomyndigheten haft dialog med Försäkringskassan, Socialstyrelsen och Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och samverkan med Sveriges kommuner och regioner (SKR). 

Förstudien slutrapporterades den 31 maj 2024. Du hittar rapporten till höger.

Under 2024 påbörjades även arbetet med att införa en sammanhållen intygshantering, i enlighet med ett nytt uppdrag i E-hälsomyndighetens regleringsbrev.