E-hälsomyndigheten använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska kunna fungera på ett bra sätt för dig. Genom att använda E-hälsomyndighetens webbplatser godkänner du att kakor används. Om kakor
Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.
Jag har tidigare valt att inte registrera mina köp av receptbelagda läkemedel i högkostnadsdatabasen. Jag har köp gjorda före 1 maj 2021 och har kvitton eller högkostnadsbevis som jag önskar få registrerade. Hur går jag till väga?
Kontakta ett apotek för att få hjälp med att efterregistrera dina förmånsberättigade köp. Köpet ska ha gjorts under de senaste 12 månaderna för att vara aktuell för registrering i högkostnadsdatabasen.
Hur går jag tillväga när en kund, som tidigare valt att inte registrera sina köp av receptbelagda läkemedel i högkostnadsdatabasen, nu vill registrera dessa mot uppvisande av kvitton eller högkostnadsbevis?
För att utföra en korrigering av högkostnadsuppgifter fyller du i och skickar in aktuell korrigeringsblankett till oss via er apotekssupport. Har du funderingar kring hur ni i er organisation hanterar dessa ärenden vänligen vänd dig till er egna support.
Jag har fått ett nytt personnummer och önskar att mitt högkostnadsskydd på det gamla personnumret flyttas över till det nya. Hur går jag till väga då?
Ett apotek kan hjälpa dig att flytta över högkostnadsskyddet från de gamla till det nya personnumret.
Jag behöver hjälpa en kund att flytta över högkostnadsuppgifter från ett gammalt till ett nytt personnummer, hur går jag till väga?
För att utföra en korrigering av högkostnadsuppgifter från ett gammalt till ett nytt personnummer fyller du i och skickar in aktuell korrigeringsblankett till oss via er apotekssupport. Har du funderingar kring hur ni i er organisation hanterar dessa ärenden vänligen vänd dig till er egna support.