
Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.
-
Vad ska jag göra om doser saknas i mitt vaccinationsbevis?
Observera att vaccinationsbeviset INTE uppdateras automatiskt med antal doser när det ligger i din digitala brevlåda (t ex Kivra, Digimail, e-Boks eller Min myndighetspost). Du behöver hämta ett nytt bevis, när du har tagit en ny dos.
När informationen om din vaccination visas i vaccinationsbeviset står det antingen:
- ”Dos 1 av 2” eller
- ”Dos 2 av 2” eller
- "Dos 3 av 3" eller
- "Dos 4 av 4"
Om dina doser inte stämmer:
1. Kontrollera att det har gått minst sju dagar sedan du vaccinerade dig.
2. Hämta ut ett nytt vaccinationsbevis på Covidbevis.se om det har gått ett dygn sedan du senast gjorde det.
3. Rättningar i systemet sker hela tiden - vänta gärna någon dag till och försök igen, om du saknar doser i ditt covidbevis.
4. Om du prövat steget ovan och du ändå ser samma vaccinationsbevis kan du också pröva att använda en annan enhet - pröva på datorn om du förut prövade via telefonen eller vice versa. (Det gamla vaccinationsbeviset kan ligga kvar på enheten.)
5. Om du har tagit ut ett vaccinationsbevis efter din första dos och fått det till din digitala brevlåda, så behöver du hämta ett nytt vaccinationsbevis på Covidbevis.se efter din andra dos.
Vaccinationsbeviset uppdateras inte automatiskt när det ligger i din digitala brevlåda (t ex Kivra, e-Boks eller Min myndighetspost).
6. Har du följt alla stegen ovan och ditt vaccinationsbevis fortfarande är felaktigt och du ska ut och resa inom kort, så kan du mejla till vår kundtjänst på covidbevis@ehalsomyndigheten.se. Uppge namn, telefonnummer, datum för vaccination samt i vilken region du vaccinerade dig.
Det kan finnas flera olika orsaker till att du inte ser alla dina doser. Det vanligaste skälet till att doser saknas är att uppgifterna inte har hunnit föras över från vårdgivaren till Nationella vaccinationsregistret, där uppgifterna sedan hämtas till vaccinationsbeviset. Det ska ta maximalt sju dagar innan vaccindoserna har inrapporterats till Nationella vaccinationsregistret.
Det är regionerna som är ansvariga för att registrera vaccinationer i Nationella vaccinationsregistret, där informationen hämtas till vaccinationsbevis. Varje region anlitar i sin tur många olika vaccinatörer.
Om det har gått mer än sju dagar och någon dos fortfarande saknas i covidbevis, så kan du kontakta E-hälsomyndighetens kundtjänst via covidbevis@ehalsomyndigheten.se
Om något blivit fel vid registreringen av din vaccination kommer vi att vägleda dig i hur du kan få hjälp i din region.
-
Varför visas bara ett datum för vaccination i mitt vaccinationsbevis?
Vaccinationsbeviset visar om du har fått en, två, tre eller fyra doser. Exempelvis står det "Dos 2 av 2", om du har fått två doser. Om du har fått tre doser så står det ”Dos 3 av 3” och har du fått fyra doser står det "Dos 4 av 4".
Däremot visas bara ett datum - det står under rubriken "Datum för senaste vaccination". Observera alltså att det endast är senaste datum för vaccination som står utskrivet.
-
Hur förnyar jag mitt vaccinationsbevis?
Om giltighetstiden på ditt vaccinationsbevis är på väg att gå ut och du ska resa, så behöver du hämta ett nytt bevis. Du kan hämta ett nytt bevis när som helst (du behöver inte vänta tills giltighetstiden har gått ut).
1. Gå till Covidbevis.se och följ punkterna nedan.
2. Klicka på Hämta vaccinationsbevis.
3. Logga in med din e‑legitimation.
4. Välj den du vill hämta ut ett vaccinationsbevis för.
5. Spara eller skriv ut beviset.
6. Visa upp QR‑koden som finns i beviset när du reser.
-
Hur läser jag de olika bevisen?
Via länkarna nedan hittar du förklaringar till vad de olika sakerna i bevisen betyder.
-
Hur länge är de olika covidbevisen giltiga?
Ett vaccinationsbevis är giltigt i 365 dagar.
För testbevis gäller att det är upp till varje medlemsland att bestämma vilken giltighetstid som gäller för PCR-test och antigentester. Ta reda på vad som gäller för ditt resmål innan du tar ett test.
Tillfrisknandebevis kommer att vara giltigt i 180 dagar från det datumet du hade ett första positivt testresultat.
-
Uppdateras mitt vaccinationsbevis automatiskt?
Nej, när du har hämtat ut ett vaccinationsbevis så uppdateras det inte automatiskt. Det gäller oavsett om du har sparat det i din digitala brevlåda eller på annat sätt.
Du kan dock när som helst hämta ut ett nytt vaccinationsbevis på Covidbevis.se, så om giltighetstiden är på väg att gå ut så löser du det genom att hämta ett nytt bevis.
Vaccinationsbeviset uppdateras inte heller automatiskt med nya doser. Så om du har hämtat ut ett vaccinationsbevis när du tagit en dos, så behöver du hämta ut ett nytt när du har tagit andra dosen och samma sak efter att du tagit påfyllnadsdoser.
-
Jag kan inte logga in med bank-ID på Covidbevis.se – hur löser jag problemet?
På vissa äldre mobiltelefoner eller andra enheter upplevs problem med att logga in med bank-ID. Problemet gäller till exempel iPhone 6 och äldre iPhone-modeller samt vissa äldre Android-modeller.
Om du har försökt att uppdatera till senaste mjukvaran/operativsystemet och problemet kvarstår, så finns möjligheten att använda en annan enhet (mobiltelefon, surfplatta eller dator). Följ dessa steg:
1. Gå in på Covidbevis.se på en annan enhet än den där du har din e-legitimation på.
2. När du legitimerar dig, välj ”mobilt bank-ID på annan enhet”. Då kommer det upp en QR-kod.
3. Öppna bank-ID på din mobil, scanna koden och legitimera dig, så får du upp beviset på den andra enheten. Beviset skickas även till din digitala brevlåda, om du har en sådan.
-
Behöver jag ha någon särskild telefon eller webbläsare för att använda tjänsten Covidbevis.se?
Du kan besöka Covidbevis.se med webbläsare på din dator, surfplatta eller telefon. De webbläsare som fungerar bäst är Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox och Safari.
Om du har en iPhone så är det iPhone 7 eller nyare modeller som fungerar bäst.
Om du har en äldre iPhone än iPhone 7, pröva att ändra webbläsare till Google Chrome.
Du kan läsa mer om tekniska förutsättningar för E-hälsomyndighetens tjänster via denna länk.
-
Jag saknar e-legitimation, hur gör jag då för att få vaccinationsbevis?
Skaffa en e-legitimation om du inte har en sådan Skaffa e-legitimation
Om du saknar e-legitimation kan du besöka något av Sveriges cirka 1 400 apotek som kan hjälpa till med vaccinationsbevis. Få ditt vaccinationsbevis på apotek.
Du kan även beställa ditt vaccinationsbevis genom att skriva ut, fylla i och posta en blankett.
Du kan ansöka hos E‑hälsomyndigheten via den här blanketten. Om blanketten är rätt ifylld och doserna finns registrerade, tar det max två veckor att få ett vaccinationsbevis på detta sätt. Du får beviset skickat till din folkbokföringsadress.
Om du är vaccinerad i Sverige, men saknar folkbokföringsadress så är det denna särskilda blankett du ska använda. Då skickas beviset till den adress du uppger på blanketten och du får beviset skickat till dig som rekommenderat brev.
Du skriver ut blanketten och fyller i den, lägger den i ett kuvert och postar det till E-hälsomyndigheten.Covidbevis
E-hälsomyndigheten
Box 913
391 29 Kalmar
(Kom ihåg att skriva under blanketten!)Om du inte kan skriva ut blanketten kan du få hjälp med det på ett servicekontor eller ett kommunalt medborgarkontor. Du kan också fråga på ett bibliotek om det finns möjlighet att skriva ut blanketten.
Ett annat alternativ är att mejla oss så skickar vi en blankett till dig. Mejla på covidbevis@ehalsomyndigheten.se och specificera tydligt om du behöver blanketten för att du saknar e-legitimation eller den blankett som gäller om du saknar folkbokföringsadress. Skriv inte personnummer eller några andra personuppgifter i mejlet.
Använd inte blanketten om du har e-legitimation och tillgång till internet – då använder du tjänsten www.covidbevis.se
-
Jag har samordningsnummer och saknar folkbokföringsadress, hur beställer jag ett vaccinationsbevis?
Om du är vaccinerad i Sverige och dina doser därmed finns registrerade i Nationella vaccinationsregistret, så kan du beställa ett vaccinationsbevis via denna blankett.
Du får då beviset skickat som rekommenderat brev till den adress som du har uppgivit.
Observera att du inte ska använda blanketten ovan om du har en folkbokföringsadress. Då ska du i stället använda denna blankett.
-
Kan personer som saknar svenskt personnummer få ett vaccinationsbevis?
Om du är vaccinerad i Sverige, men har samordningsnummer och saknar folkbokföringsadress så är det denna särskilda blankett som du ska använda. Beviset skickas till ett ombud och du får en avisering när du kan hämta ut brevet.
Om du är vaccinerad i Sverige och saknar person- eller samordningsnummer så har du fått dina vaccinationer registrerade på reservnummer. Du behöver kontakta vården i din region, via 1177.se, för att få ett vaccinationsbevis. Vårdnadshavare kan begära ut vaccinationsbevis för sina barn.
Om du har ett svenskt personnummer men har fått din vaccination registrerad på ett reservnummer eller samordningsnummer, så kan du vända dig till din vaccinatör och be dem att registrera vaccinationen på ditt personnummer istället.
-
Hur lång tid tar det att få ett vaccinationsbevis om jag beställer via blankett?
Om blanketten är rätt ifylld och doserna finns registrerade tar det max två veckor att få ett vaccinationsbevis på detta sätt. Om du inte kan skriva ut blanketten själv utan behöver få den skickad till dig per post behöver du addera ytterligare några dagar till handläggningstiden.
Du behöver ha ett svenskt personnummer och en folkbokföringsadress för att kunna beställa ett vaccinationsbevis via blanketten.
Om du är vaccinerad i Sverige, men saknar folkbokföringsadress så är det denna särskilda blankett som du ska använda. Då får du beviset skickat till dig som rekommenderat brev, till den adress som du har uppgivit.
Observera att du inte ska använda blanketten om du har e-legitimation och tillgång till internet. Då ska du använda tjänsten www.covidbevis.se.
-
Måste jag ha ett covidbevis för att kunna resa?
Nej, covidbevis är ett inte ett krav för att resa inom EU. Covidbevis har utvecklats för att underlätta resandet till andra länder inom EU.
Covidbevis finns i tre olika former: Vaccinationsbevis, testbevis samt tillfrisknandebevis.
På Folkhälsomyndighetens webbplats finns information för dig som planerar att resa.
Vissa länder kräver ett intyg på att du inte har covid-19 för att du ska kunna resa in i landet. Andra länder kräver ett intyg för att deras medborgare ska kunna återvända hem utan att behöva sitta i karantän. Olika länder kräver olika typer av intyg, du bör därför hålla dig informerad om vad som gäller i det land som du ska resa till.
Sök i första hand information om utrikesresor hos Utrikesdepartementet (UD). På ambassadernas webbplats Sweden Abroad finns information om bestämmelser i olika länder. UD:s app resklar gör det enklare att hålla koll på vad som gäller på ditt resmål.
-
Jag har tidigare blivit vaccinerad i ett annat land och kommer ta min nästa dos i Sverige. Kommer jag kunna få ett giltigt vaccinationsbevis?
Du behöver undersöka med vården i din region om det är möjligt att de kan rapportera in din kommande vaccination med rätt ordningsnummer till Nationella vaccinationsregistret.
Se därför till att ha god dokumentation över dina tidigare vaccinationer, utfärdat av en vårdgivare eller myndighet.
Om vården i din region kan göra på det sättet så kan du få ett svenskt vaccinationsbevis som visar att du är vaccinerad.
-
Jag har tagit en dos i ett annat EU-land. Kan jag få ett giltigt svenskt vaccinationsbevis?
Är du vaccinerad i ett annat EU-land bör du undersöka hur du kan få ett digitalt EU-vaccinationsbevis från det landet. Det gäller oavsett vilken dos i ordningen du fått.
Om det av någon anledning inte går så kan du vända dig till Statens servicecenter. Där kan du visa upp det underlag du fick när du vaccinerades och på det sättet få ett svenskt vaccinationsbevis. Vaccinationer tagna i andra länder registreras inte i Nationella vaccinationsregistret.
Vilka villkor som gäller för att kunna få hjälp på Statens servicecenter kan du läsa om här
-
Jag är norsk medborgare men har blivit vaccinerad i Sverige, hur får jag ett vaccinationsbevis?
Du som är norsk medborgare men har blivit vaccinerad i Sverige hittar information om hur du får ett vaccinationsbevis på Folkehelseinstituttets webbplats.
-
Går det att få ut sitt vaccinationsbevis i ett annat europeiskt land när man befinner sig där? Kan olika länders system utbyta information med varandra?
Du kan ta ut ett vaccinationsbevis via www.covidbevis.se om du är vaccinerad i Sverige och har en svensk e-legitimation. Det skickas inte några uppgifter om vaccinationer eller tester mellan länder. Är du vaccinerad eller testad i ett annat EU land bör du undersöka hur du kan få ett bevis från det landet.
-
Var visar jag upp mitt covidbevis?
Covidbeviset ska bland annat kunna visas upp vid gränspassage i samband med ID-kontroll. Ha ditt covidbevis tillgängligt under hela din resa.
Kom ihåg att i god tid innan resan kontrollera vad som gäller för just det land som du ska resa till. Ladda ner appen UD Resklar för att få aktuell information om ditt resmål. Ambassaderna har även aktuell reseinformation på Sweden Abroad. -
I vilka länder gäller covidbevis?
Covidbevis gäller vid resor till länder inom EU samt en rad andra länder i Europa men även i andra världsdelar.
Du hittar en lista över länderna här.
Undersök vad som gäller på ditt resmål. Det kan du göra på Sweden Abroad.
-
Vilken information innehåller covidbeviset?
Ditt covidbevis innehåller bara de uppgifter som är helt nödvändiga.
Beroende på om du ska ha ett vaccinationsbevis, testbevis eller tillfrisknandebevis så innehåller ditt covidbevis information om namn, födelsedatum, utfärdandedatum, information om vaccin, test eller tillfrisknande samt ett unikt identifieringsnummer.
Uppgifterna får inte sparas i länder som du besöker.
Det är bara bevisets giltighet och äkthet som kontrolleras, och det görs genom kontroll av vem som har utfärdat och signerat det.