E-hälsomyndigheten använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska kunna fungera på ett bra sätt för dig. Genom att använda E-hälsomyndighetens webbplatser godkänner du att kakor används. Om kakor
Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.
Vad är Säker åtkomst?
Säker åtkomst är E-hälsomyndighetens nya åtkomstlösning.
E-hälsomyndigheten ansvarar för de register och tjänster som hanterar alla e-recept i Sverige. Som en del av vårt arbete med informationssäkerhet inför vi en denna nya lösning för säker åtkomst till myndighetens tjänster. Detta gör vi för att säkerställa identitets- och behörighetshantering, det vill säga att rätt person får åtkomst till rätt information. Syftet är att stärka skyddet för patienternas och djurägarnas personliga integritet.
Säker åtkomst innebär att alla som i fortsättningen ska använda våra tjänster behöver genomföra vissa tekniska och administrativa förändringar. De nya säkerhetskraven innebär olika saker beroende på vilken verksamhet du bedriver. Här kan du läsa mer om vad din organisation behöver göra.
Vad är en e-legitimation?
Begreppet e-legitimation (ibland även e-leg, eID) är en förkortning av elektronisk legitimation. E-legitimationen motsvarar en vanlig id-handling, exempelvis ett nationellt id-kort, och används till exempel för att identifiera sig när man använder tjänster över internet.
Vilka e-legitimationer är godkända för anslutning till E-hälsomyndighetens tjänster?