Illustration vanliga frågor

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.

För att förnya ditt recept på nätet kan du logga in på 1177.se. Där kan du skicka en digital förfrågan om att förnya receptet.

Det finns mottagningar som inte förnyar recept via nätet. Då behöver du kontakta din mottagning genom att till exempel ringa till mottagningen.

Det går inte att förnya recept på Läkemedelskollen. Läs mer om att förnya recept hos 1177.se.

Närmaste apotek eller din förskrivare (oftast läkaren). De kan svara på frågor om recept, högkostnadsskydd och dina uthämtade läkemedel.

Registerutdrag kan behövas i vissa försäkringsärenden. Använd vår e-tjänst Läkemedelskollen för att snabbt och enkelt hämta hem rätt registerutdrag.

Till ett djurförsäkringsärende kan du istället behöva presentera kvitton från apoteket. Registerutdrag från E-hälsomyndigheten gäller inte. Saknar du kvitto/receptspecifikation kan det apotek där läkemedlet expedierades ha möjlighet att skriva ut en kopia på receptspecifikationen upp till tre månader efter köptillfället.

Det beror på att barn i åldrarna 13 år till och med 17 år har rätt till ett ökat skydd av sin personliga integritet. Den rätten styrs av offentlighets- och sekretesslagen.

Det här gäller för att ta del av ditt barns receptinformation 

Ett recept är giltigt som längst i ett år. När giltighetstiden har passerats blir receptet utgånget. Då kan du inte längre hämta ut läkemedlet på receptet. Kontakta förskrivaren om du behöver ett nytt recept.

  • För att kunna använda Läkemedelskollen måste du vara minst 18 år och ha en godkänd e-legitimation. 

  • Du måste tillåta att kakor (cookies) lagras på datorn/mobilen/plattan. Prova att rensa kakor om ni är flera som använder samma dator.

  • Kontrollera även att du angivit rätt personnummer och har startat applikationen för mobilt bankID i rätt mobila enhet.

Ja, så länge du har en giltig e-legitimation går det bra.

Det beror på vad för slags e-legitimation du har på tjänstekortet. Läkemedelskollen accepterar för närvarande bank-id, mobilt bank-id och Freja e-id plus.

På vissa tjänstekort kan det finnas flera typer av e-legitimationer. Så länge en av legitimationerna motsvarar kraven går det att logga in med den.

Detta är en säkerhetsåtgärd för att se till att inte webbläsaren har kvar kakor eller annat som gör att du inte är helt utloggad. Detta är extra viktigt om du använder en delad dator. 

För att logga in i Läkemedelskollen behöver du använda någon av följande e-legitimationer.

Mobilt bank-id

Mobilt bank-id innebär att du har din e-legitimation i en mobiltelefon eller surfplatta. För att du ska kunna använda mobilt bank-id krävs att du har installerat bank-id säkerhetsapp. Giltighetstiden för mobilt bank-id är högst 5 år

Bank-id på fil

Bank-id på fil innebär att e-legitimationen skapas på din dator och används där. För att du ska kunna använda bank-id på fil krävs att du har en installerad programvara på datorn, bank-id säkerhetsprogram (BISP). För bank-id på fil är giltighetstiden upp till 2 år.

Bank-id på kort

För bank-id på kort krävs, förutom bank-id säkerhetsprogram, även att du har en kortläsare och drivrutiner för kortläsaren. Giltighetstiden för bank-id på kort är högst 5 år.

Freja+

Freja+ är en svensk e-legitimation som du kan ha i mobil eller surfplatta. Du laddar enkelt ner applikationen via Google Play eller App store. För att aktivera Freja+ så behöver du identifiera dig på ett ATG-ombud för att styrka din identitet.

Beställa e-legitimation

Du beställer e-legitimationen antingen via din bank eller genom att ansöka om en id-kort med e-legitimation hos Skatteverket.

 

Det är enligt lagen om nationell läkemedelslista, som trädde i kraft 1 maj 2021, tillåtet att spara uppgifter i upp till 5 år, därefter gallras uppgifterna. Det innebär att du kommer att kunna se dina uppgifter i till exempel Läkemedelskollen 5 år bakåt i tiden, men det är inte möjligt fullt ut förrän 2026. De uppgifter som sparades innan lagen trädde i kraft gallras enligt tidigare regler.

Det beror på att barn i åldrarna 13 år till och med 17 år har rätt till ett ökat skydd av sin personliga integritet. Den rätten styrs av offentlighets- och sekretesslagen. Det är därför inte möjligt att logga in med barns e-legitimation och därmed ta del av känsliga personuppgifter.

Om du är inloggad i 1177 Vårdguidens e-tjänster behöver du inte logga in igen i Läkemedelskollen. Det är möjligt tack vare en samordnad identitetshantering mellan tjänsterna och gäller dig som använder någon av de lösningar som Läkemedelskollen accepterar för närvarande: bankID, mobilt bankID och Freja eID plus.

Ja, du som fullmaktsgivare kan registrera en fullmakt. Logga in med din e-legitimation och gå vidare till ”Fullmakter för apoteksärenden”. Där kan du registrera en fullmakt till privatpersoner.

Nej, du behöver lämna in en undertecknad blankett på ett apotek. Här hittar du blanketten för fullmakt för vård och omsorg

Nej, du behöver lämna in en blankett på ett apotek som både vårdnadshavare och ombud har skrivit under. Här hittar du blanketten för att som vårdnadshavare ge annan privatperson en fullmakt

Det är tyvärr inte tekniskt möjligt idag. Du behöver vända dig till ett apotek för att avsluta en fullmakt som gäller ditt barn.

Ja, det kan du. Om en fullmaktsgivare har registrerat dig som sitt ombud kan du logga in på Läkemedelskollen, gå till ”Fullmakter för apoteksärenden” och välja hantera samtycke för aktuell fullmakt. Först då blir fullmakten aktiv och kan användas för apoteksärenden.

Nej, det kan du inte. Du kan endast se aktiva fullmakter och inte de fullmakter som har avslutats eller där giltighetstiden passerats.

Du kan förnya en fullmakt samtidigt som du avslutar den befintliga fullmakten. För att den nya fullmakten ska gälla behöver ombudet ge sitt samtycke inom sju dagar från det att du skickar fullmakten.