
Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.
-
Varför loggas jag inte längre in automatiskt i Läkemedelskollen om jag besökt 1177 Vårdguidens e-tjänster?
Du som är inloggad i 1177 Vårdguidens e-tjänster med Freja eID behöver nu logga in i Läkemedelskollen med en annan e-legitimation. Detta på grund av att Freja eID just nu inte är en godkänd e-legitimation. Läkemedelskollen accepterar för närvarande bankID, mobilt bankID och Telia e-legitimation.
-
Varför kan jag inte logga in i Läkemedelskollen med e-legitimationer från Freja eID?
Freja eID är just nu inte en godkänd lösning för att logga in i Läkemedelskollen. Läkemedelskollen accepterar för närvarande bankID, mobilt bankID och Telia e-legitimation. E-hälsomyndigheten arbetar för att Freja eID Plus ska bli en godkänd lösning för att logga in i Läkemedelskollen under år 2021.
-
Var kan jag förnya mitt recept?
För att förnya ditt recept på nätet kan du logga in på 1177.se. Där kan du skicka en digital förfrågan om att förnya receptet.
Det finns mottagningar som inte förnyar recept via nätet. Då behöver du kontakta din mottagning genom att till exempel ringa till mottagningen.
Det går inte att förnya recept på Läkemedelskollen. Läs mer om att förnya recept hos 1177.se.
-
Vem kan jag kontakta för frågor om informationen i Läkemedelskollen?
Närmaste apotek eller din förskrivare (oftast läkaren). De kan svara på frågor om recept, högkostnadsskydd och uthämtade receptet.
-
Jag har ett försäkringsärende som rör läkemedelskostnader, vad behöver jag för att få ersättning?
Registerutdrag kan behövas i vissa försäkringsärenden. Använd vår e-tjänst Läkemedelskollen för att snabbt och enkelt hämta hem rätt registerutdrag.
Till ett djurförsäkringsärende kan du istället behöva presentera kvitton från apoteket. Registerutdrag från eHälsomyndigheten gäller inte. Saknar du kvitto/receptspecifikation kan det apotek där läkemedlet expedierades ha möjlighet att skriva ut en kopia på receptspecifikationen upp till tre månader efter köptillfället.
-
Varför ser jag inte uppgifter för barn mellan 13 och 17 år?
Av integritetsskäl är Läkemededelskollen utformad så att du endast har tillgång till ditt barns information i aktuella register upp till dess att barnet är 13 år.
-
I Läkemedelskollen står vissa recept som "borttaget" eller "utgånget". Vad betyder det?
Ett recept är giltigt som längst i ett år. När giltighetstiden har passerats blir receptet utgånget. Då kan du inte längre hämta ut läkemedlet på receptet. Kontakta förskrivaren om du behöver ett nytt recept.
Om ett recept står som "borttaget" har det makulerats. Din förskrivare kan makulera (ta bort) recept till exempel om läkemedlet inte längre är lämpligt för dig att använda eller behöver bytas ut mot annat. Oavsett av vilken anledning receptet makuleras ska du bli informerad om detta av din förskrivare.
-
Varför visas recept och uthämtade läkemedel på olika sidor i Läkemedelskollen?
Information om dina recept och dina uthämtade läkemedel lagras i två olika register. Därför visas informationen också separat i Läkemedelskollen.
-
Hur lämnar jag samtycke till att lagra recept elektroniskt?
Du kan lämna samtycke till lagring av e-recept på alla apotek i Sverige. Hos många apotek kan du även göra det på deras webbplats/webb-butik.
Ditt samtycke behövs för att E-hälsomyndigheten ska lagra din receptinformation elektroniskt. Om du inte har lämnat ditt samtycke kan du alltså inte se dina receptuppgifter i Läkemedelskollen.
-
Jag kan inte logga in i Läkemedelskollen, vad kan vara fel?
-
För att kunna använda Läkemedelskollen måste du vara minst 18 år och ha en godkänd e-legitimation.
-
Du måste tillåta att kakor (cookies) lagras på datorn/mobilen/plattan. Prova att rensa kakor om ni är flera som använder samma dator.
- Kontrollera även att du angivit rätt personnummer och har startat applikationen för mobilt bankID i rätt mobila enhet.
-
-
Kan jag logga in i Läkemedelskollen trots att jag har skyddade personuppgifter?
Ja, så länge du har en giltig e-legitimation går det bra.
-
Varför kan jag inte identifiera mig när jag klickar på BankID på annan enhet i Läkemedelskollen?
Kontrollera att du skriver in rätt personnummer och att du har BankID säkerhetsapplikation startad på den andra enheten.
-
Kan jag använda en e-legitimation på mitt tjänstekort för att logga in i Läkemedelskollen?
Det beror på vad för slags e-legitimation du har på tjänstekortet. Läkemedelskollen accepterar för närvarande bankID, mobilt bankID och Telia e-legitimation.
På vissa tjänstekort kan det finnas flera typer av e-legitimationer. Så länge en av legitimationerna motsvarar kraven går det att logga in med den.
-
Varför uppmanas jag att stänga webbläsaren när jag loggat ut?
Detta är en säkerhetsåtgärd för att se till att inte webbläsaren har kvar kakor eller annat som gör att du inte är helt utloggad. Detta är extra viktigt om du använder en delad dator.
-
Vilka e-legitimationer kan jag använda?
För att logga in i Läkemedelskollen behöver du använda någon av de vedertagna e-legitimationer som används i Sverige. Den vanligaste är BankID som utfärdas av din bank och finns i flera former:
- Mobilt bankID
Mobilt bankID innebär att du har din e-legitimation i en mobiltelefon eller surfplatta - oavsett operatör. För att du ska kunna använda mobilt bankID krävs att du har installerat bankID säkerhetsapp. Giltighetstiden för mobilt bankID är högst 5 år.
- BankID på fil
BankID på fil innebär att e-legitimationen skapas på din dator och används där. För att du ska kunna använda bankID på fil krävs att du har en installerad programvara på datorn, bankID säkerhetsprogram (BISP). För bankID på fil är giltighetstiden upp till 2 år.
- BankID på kort
För bankID på kort krävs, förutom bankID säkerhetsprogram, även att du har en kortläsare och drivrutiner för kortläsaren. Giltighetstiden för bankID på kort är högst 5 år.
Dessutom finns Telias e-legitimation:
- Telia e-legitimation
Telia e-legitimationer kräver att det finns ett program som heter Net ID installerad på datorn. Telia har numera stoppat sitt utfärdande av e-legitimationer och hänvisar till Skatteverket, men befintliga legitimationer fungerar tills dessa går ut.
Du beställer e-legitimationen antingen via din bank eller genom att ansöka om en legitimation hos Skatteverket.
- Mobilt bankID
-
Varför kan jag inte hämta eller öppna dokumentet med mitt registerutdrag?
För att kunna läsa ditt registerutdrag i datorn behöver du en pdf-läsare. Om du inte har en pdf-läsare i din dator kan du ladda ner och installera en kostnadsfritt. Klicka på den här länken för att komma till Adobe reader nedladdningssida.
-
Varför kan jag inte begära ut uppgifter om mig som är äldre än 15 månader?
Vi är skyldiga att radera uppgifter som är äldre än 15 månader, i enlighet med lag om receptregister och lag om läkemedelsförteckning.
Därför kan du i till exempel Läkemedelskollen endast se uppgifter om dina ordinerade läkemedel 15 månader bakåt.
-
Varför flyttas jag till Läkemedelskollen när jag klickat på läkemedelstjänst i 1177 Vårdguidens e-tjänster?
Sedan den 28 november 2018 erbjuds Läkemedelskollen som uthoppstjänst i 1177 Vårdguidens e-tjänster. I Läkemedelskollen har du tillgång till samma information som du tidigare haft i 1177 Vårdguidens e-tjänster.
-
Varför kan jag inte logga in i Läkemedelskollen innan jag fyllt 18 år?
För att skydda barns integritet och rätt till privatliv är det i dagsläget inte möjligt att logga in med ett barns e-legitimation och ta del av känsliga personuppgifter.
-
Varför loggas jag in automatisk i Läkemedelskollen om jag besökt 1177 Vårdguidens e-tjänster?
Om du är inloggad i 1177 Vårdguidens e-tjänster behöver du inte logga in igen i Läkemedelskollen. Det är möjligt tack vare en samordnad identitetshantering mellan tjänsterna och gäller dig som använder någon av de lösningar som Läkemedelskollen accepterar för närvarande: bankID, mobilt bankID och Telia e-legitimation.