Så ansluts din förening till Fritidskortet
Att ansluta din förening till Fritidskortets register är enkelt och kostnadsfritt. Genom att vara en del av Fritidskortet ger ni fler barn och ungdomar möjlighet att prova på fritidsaktiviteter.

Föreningar som kan ansluta sig
Idrottsföreningar: Ska ha fått statligt lokalt aktivitetsstöd (LOK-stöd) från Riksidrottsförbundet.
Friluftsföreningar: Måste vara medlem i någon organisation inom Svenskt Friluftsliv, funnits i minst fem år, ha ledarledda aktiviteter minst sex gånger under sex månader samt kunna visa upp årsmötesprotokoll och årsredovisning.
Kommunala kulturskolor: Ska bedriva kulturskoleverksamhet inom kommunen och ha svenskt organisationsnummer och bankgiro/plusgiro.
Barn- och ungdomsorganisationer: Som är medlemmar i en riksorganisation som får organisationsbidrag från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
Förbered underlagen
För att underlätta ansökan är det bra att ha dessa uppgifter redo:
- Organisationsnummer
- Plus- eller bankgironummer dit föreningen tar emot betalningar
- Bevis på att den som ansöker är behörig, till exempel ett protokoll från senaste årsmöte eller styrelsemöte
(Om någon annan än föreningens firmatecknare ansöker måste styrelsen besluta om det. Protokollet från det styrelsemötet måste föreningen i så fall skicka in tillsammans med ansökan.)
Underlagen kan laddas upp i pdf, jpg, png eller tiff.
Logga in och skicka ansökan
- Gå till e-tjänsten för Fritidskortet via fritidskortet.se.
- Logga in med personligt BankID eller Mobilt BankID.
- Fyll i föreningens uppgifter.
- Ladda upp underlagen.
- Kontrollera att allt stämmer, signera digitalt och skicka in.
Observera att man inte kan spara en påbörjad ansökan och fortsätta senare. Kontrollera därför noga innan ni skickar.
Efter ansökan
När ansökan är inskickad prövas den av Försäkringskassan. Beslutet skickas med post. När ansökan är godkänd blir föreningen synlig i Fritidskortets register och vårdnadshavare kan börja använda Fritidskortet hos er.
Efter godkännande
Registreringen gäller tills vidare. Det behövs ingen årlig förnyelse.
Vill ni lämna registret i framtiden, måste ni göra ett aktivt utträde.
Visa att ni är med i Fritidskortet
Använd gärna Fritidskortets logga i er kommunikation. Då ser fler att er förening är med. Ni kan hitta loggotyper och bilder i länk till höger.
Informera era medlemmar
Alla föreningar använder Fritidskortet på olika sätt. I vissa föreningar går det att betala alla aktiviteter med kortet. I andra gäller det bara för några.
Föreningar som är med i Fritidskortet måste inte ändra sina rutiner för betalningar. Avgifter betalas på samma sätt som tidigare, till exempel med swish, banköverföring, kort, autogiro eller faktura. Föreningen talar om för medlemmarna vilket betalsätt och vilken betalningsreferens som gäller.
Det som är nytt är att föreningen får en delbetalning på 500 eller 2 000 kronor från E-hälsomyndigheten. Föreningen behöver koppla ihop dessa delbetalningar med den avgift som vårdnadshavaren betalar.
Berätta vad som gäller hos er:
- Vilka aktiviteter kan betalas med Fritidskortet?
- Täcker kortet hela kostnaden, eller behöver vårdnadshavaren också betala en del själv?
Om två betalningar behövs: Hur ska den extra betalningen märkas, så att ni ser att den hör ihop med Fritidskortet? - Använder ni ett system för bokning och betalning?
Om ja: Är systemet kopplat till Fritidskortet? - Hur gör ni om en vårdnadshavare vill ångra sig och ha pengarna tillbaka?
Att tänka på
Om avgiften för en aktivitet är högre än vad Fritidskortet täcker kan föreningen behöva hantera två betalningar – en från Fritidskortet och en från vårdnadshavaren. Det kan innebära viss extra administration.