Ökad robusthet stärker beredskapen i det digitala receptflödet

Stärk det befintliga receptflödet, utred reservlösningar vid tillfälliga avbrott och möjliggör en krisfunktion vid långvariga störningar. Det är åtgärder som E-hälsomyndigheten föreslår regeringen för att det digitala receptflödet mellan vård och apotek ska bli mer robust.

Nyhet_Robusthet digital flödet_Bild

Tillgång till läkemedel som är förskrivna på recept är en samhällskritisk funktion som ska fungera även vid kriser i fredstid eller när höjd beredskap råder i Sverige.

E-hälsomyndigheten ansvarar för registret Nationella läkemedelslistan (NLL) som lagrar förskrivningar och som är navet för det digitala receptflödet mellan vården och apotek.

– Det finns en föreställning om att det i kris är bra att gå över till papper och penna. En viktig lärdom från kriget i Ukraina är precis tvärtom. Användandet av digitala lösningar har ökat och stora satsningar görs för att utveckla lösningar som klarar störningar i systemen. Vi föreslår därför lösningar som stärker och kompletterar det ordinarie digitala flödet, säger Max Herulf, avdelningschef på E‑hälsomyndigheten.

Förslag inom tre områden

För att ta reda på vilka system som är kritiska och prioriterade i det digitala receptflödet, har E-hälsomyndigheten haft dialoger med myndigheter och aktörer som direkt eller indirekt berörs av E‑hälsomyndighetens system och tjänster.

Dialogerna har tillsammans med analyser över hur dagens flöde fungerar och är uppbyggt, resulterat i förslag inom tre områden:

  • Ökad motståndskraft mot störningar i det befintliga digitala receptflödet.
    För en hög tillgänglighet och säker åtkomst föreslår myndigheten insatser inom bland annat datasäkerhet och alternativa kommunikationsvägar för myndighetens system och tjänster.

  • Reservrutiner och reservlösningar vid tillfälliga störningar och avbrott.
    I dag finns en etablerad reservlösning för att förskriva recept men inte för att expediera recept om apoteken inte har åtkomst till NLL. Myndigheten föreslår fortsatta utredningar för att ta reda på vilka lösningar som är möjliga.

  • En krisfunktion vid långvarigt avbrott i E-hälsomyndighetens system och tjänster.
    Syftet med en krisfunktion är att upprätthålla vissa funktioner och minimera konsekvenser av långa avbrott. Funktionen innebär stora avsteg från ordinarie flödet och lösningen förslås utredas tillsammans med Läkemedelsverket och Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket.

De föreslagna åtgärderna berör flera myndigheters och aktörers ansvarsområden. E‑hälsomyndigheten föreslår därför fortsatt utredning och samordning, särskilt i frågor som rör statligt ägda kommunikationstjänster samt krisberedskapen inom apoteksmarknaden.