Vanliga frågor och svar - Förskrivare

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får om KLAS från förskrivare.

Hur skickar jag som förskrivare in min licensmotivering i KLAS?

Du loggar in och skapar en motivering via webbgränssnittet för KLAS. Du som är ansluten till SITHS-kort loggar in med det, annars kan du använda e-legitimation för att komma åt motiveringsformuläret.

Motiveringen sänds in till Läkemedelsverket först när ett apotek har skapat och skickat in en licensansökan för ärendet.

För mer information om hur motiveringen ska fyllas i, se vår användarhandledning som finns på startsidan för KLAS.


Erbjuder ni någon utbildning för förskrivare och apotekspersonal för att kunna använda webbapplikationerna på ett effektivt sätt?

Ja, här hittar du användarhandledningar för KLAS.


Det är 5 dagar sedan jag skickade in en motivering för en av mina patienter, har det fattats något beslut?

Utöver att en licensmotivering ska sparas i KLAS behöver patienten eller du som förskrivare även kontakta ett apotek för att de ska skicka in ansökan till Läkemedelsverket. Under Mina ärenden i KLAS kan du följa ditt licensärende och se aktuell status.

Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare.


Jag har ett förbättringsförslag i den webbapplikation vi förskrivare använder. Vart vänder jag mig med dessa förslag?

Önskemål om förbättringar av KLAS hänvisas till
E-hälsomyndighetens e-post: [email protected].
Hur markerar jag att min licensmotivering är akut så att apoteken kan se att de genast ska göra en licensansökan?


Hur länge är en licens (försäljningstillstånd för icke godkänt läkemedel) giltig?

Patienten eller du som förskrivare behöver alltid kontakta ett apotek för att de ska skicka in ansökan till Läkemedelsverket. Behöver licensmotivering hanteras brådskande behöver du omgående ta kontakt med de apotek som patienten önskar hämta ut sitt licensläkemedel på.

Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare.


Vi har ett journalsystem som vi skulle vilja integrera med webbapplikationen för att göra en motivering. Hur går vi till väga?

Det är endast möjligt att använda webbapplikationen för förskrivarna. Har du önskemål om förbättringar av KLAS funktionalitet
kontakta oss via: [email protected]


Jag har skickat in ett flertal licensmotiveringar och skulle vilja ha koll på dem. Hur gör jag?

Du kan se licensmotiveringar som du själv har skapat under "Mina ärenden".


Jag behöver skriva en licensmotivering. Det står ”Webbplatsen är inte tillgänglig” när jag klickar på länken på er webb. Vad gör jag?

Om du har sådana här tekniska problem, kontakta först din egen it-support för att kontrollera om det är ett lokalt problem med din dator.

Kvarstår problemet, kontakta E-hälsomyndigheten på e-post: [email protected]


Hur gör jag med bilagan till Licensmotiveringsblankett Centralstimulantia vid ADHD nu när licensmotiveringen ska göras elektroniskt?

När du fyller i licensmotiveringen kan du lägga till den ifyllda blanketten som bilaga. Hur du gör finns beskrivet i användarhandledningen för förskrivare, som du hittar på ingångssidan för KLAS.


Varför sparas inte mina förskrivaruppgifter i KLAS? Jag måste ju skriva in samma sak hela tiden vilket är väldigt irriterande.

Du kan uppdatera informationen i din profil i KLAS så kommer denna information att fyllas i automatiskt när du skapar nya motiveringar. Utförligare instruktioner för det här finns i användarhandledningen, som du hittar på ingångssidan för KLAS.


Jag är veterinär och saknar svenskt personnummer. Hur gör jag för att logga in i KLAS?

Inloggning i KLAS sker med e-legitimation. Du som arbetar i Sverige men bor i ett annat EU-land kan när länder har anslutit sig till eIDAS välja att logga in med din utländska e-legitimation (Foreign eID).

Mer information om vilka länder som är anslutna finns hos Sweden connect: Om Sweden Connect

Om landet där din e-legitimation är utfärdad ännu inte är ansluten till eIDAS kan du inte logga in i KLAS. Be en kollega om hjälp med motiveringen.


Måste jag välja ett apotek när jag ska skicka in en licensmotivering i KLAS?

Nej, det är inte obligatoriskt. Även om du som förskrivare valt ett apotek är det inte ett krav att det apoteket behandlar ärendet, då patienten har rätt att välja valfritt apotek. Det viktigaste är att ett apotek kontaktas för vidare handläggning av licensärendet.

Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare.

Jag kan inte logga in i KLAS med mitt SITHS-kort. Vart ska jag vända mig?

Kontakta din lokala SITHS-korts administratör och i andra hand er egen it-support.


Var hittar jag vilka licensläkemedel som har fått särskilda tillstånd utfärdade?

De licensläkemedel som har fått särskilda tillstånd utfärdade, hittar du här: Särskilt tillstånd att expediera recept när generell licens finns | Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se)


Vad innebär ett särskilt tillstånd?

Apotek kan lämna ut icke-godkända läkemedel mot recept om Läkemedelsverket har utfärdat ett särskilt tillstånd. Det krävs även att det finns en beviljad generell licens. Det gäller oavsett vilken apoteksaktör som har ansökt.

För att apotek ska få expediera recept på icke godkända läkemedel krävs i regel en enskild licens. Läkemedelsverket kan även besluta om ett särskilt tillstånd som gör det möjligt för apotek att expediera recept på icke godkända läkemedel, trots att enskild licens inte har beviljats.

För att expediera ett recept med särskilt tillstånd krävs att apotekspersonalen läser hela beslutet och att villkoren i beslutet följs. Ett särskilt tillstånd är inte ett beslut om licens, men tillståndet innehåller villkor som är kopplade till generell licens. Läkare som skriver recept på icke godkända läkemedel som omfattas av det särskilda tillståndet kan göra det lättare för apotek att kontrollera om en generell licens finns. Det görs genom att referensnummer eller diarienummer för vårdenhetens generella licens på receptet.