Vanliga frågor och svar - Apotek
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får om KLAS från apotek.
Vi (apotek) har ett system för licensansökningar som vi skulle vilja koppla ihop med KLAS tjänster, istället för att använda det befintliga webbgränssnittet. Är det möjligt?
Nej, det är endast möjligt att använda webbapplikationen för apotek. Om ni har önskemål kring KLAS funktionalitet, kontakta E-hälsomyndigheten via: [email protected]
Erbjuder ni någon utbildning för förskrivare och apotekspersonal för att kunna använda webbapplikationerna på ett effektivt sätt?
Ja, här hittar du användarhandledningar för KLAS.
Jag är läkare på en vårdcentral. Jag skickade precis in en licensmotivering men är osäker på om den gått fram. Vem kan hjälpa mig att kontrollera detta?
Om du kom till kvittenssidan och ett referensnummer samt hittar licensmotiveringen under Mina ärenden, så är den sparad i KLAS. Glöm inte att patienten eller du som förskrivare även behöver kontakta ett apotek för att de ska skicka in ansökan till Läkemedelsverket.
Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare
Är en beviljad licens giltig på alla apotek? Dvs. kan jag på apoteksaktör X expediera på en licens som beviljats för apoteksaktör Y?
Ja, om licensen riktar sig till en konsument, det vill säga patient eller djurägare.
Jag har skickat in ett flertal licensmotiveringar och skulle vilja ha koll på dem. Hur gör jag?
Du kan se licensmotiveringar som du själv har skapat under "Mina ärenden".
Hur ser jag i KLAS vilka av mitt apoteks ärenden som handläggs av Läkemedelsverket?
Du kan söka fram ditt apoteks ärenden via Detta apotek, de ärenden som handläggs av Läkemedelsverket har status H.
Läs mer i användarhandledning för apotek på sidan om KLAS.
Jag behöver skriva en licensmotivering. Det står ”Webbplatsen är inte tillgänglig” när jag klickar på länken på er webb. Vad gör jag?
Om du har sådana här tekniska problem, kontakta först din egen it-support för att kontrollera om det är ett lokalt problem med din dator.
Kvarstår problemet, kontakta E-hälsomyndigheten på e-post: [email protected]
Varför måste jag skriva in telefonnummer till vårt apotek varje gång jag gör en ansökan i KLAS?
Telefonnumret behövs för att säkerställa att Läkemedelsverket snabbt kan få kontakt med sökande apotek, om ett ärende brådskar.
Jag har sökt i KLAS efter mitt apoteksärende och ser flera olika status med olika typer av förkortningar, ex. ”KB”. Vad betyder dessa förkortningar?
Om du håller muspekaren över förkortningen ser du aktuell status i klartext. Status KB betyder Komplettering begärd.
En förteckning över vad alla förkortningar/status innebär finns i slutet av användarhandledningen för KLAS. Användarhandledningen hittar du på ingångssidan för KLAS.
Jag har tekniska problem med KLAS, vart ska jag vända mig?
Kontakta först din egen it-support för att kontrollera om det är ett lokalt problem med din dator. Kvarstår problemet efter det kan du kontakta E-hälsomyndigheten på e-post: [email protected].
Vi (apotek) har mottagit en licensmotivering utanför KLAS, vad ska vi göra?
Kontakta den aktuella förskrivaren och be hen skicka in den via KLAS i stället. Licensansökningar som inkommer till Läkemedelsverket utanför KLAS kan komma att avvisas.
En produkt vi (apotek) tidigare sökt licens för kan inte väljas i KLAS. Varför?
Produkten kan ha inaktiverats av olika anledningar. Mata in produktinformationen manuellt istället. Om licensen beviljas kommer produkten att läggas upp på nytt.
Jag kan inte logga in i KLAS med mitt SITHS-kort. Vart ska jag vända mig?
Kontakta din lokala SITHS-korts administratör och i andra hand er egen it-support.
Var hittar jag vilka licensläkemedel som har fått särskilda tillstånd utfärdade?
De licensläkemedel som har fått särskilda tillstånd utfärdade, hittar du här: Särskilt tillstånd att expediera recept när generell licens finns | Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se)
Vad innebär ett särskilt tillstånd?
Apotek kan lämna ut icke-godkända läkemedel mot recept om Läkemedelsverket har utfärdat ett särskilt tillstånd. Det krävs även att det finns en beviljad generell licens. Det gäller oavsett vilken apoteksaktör som har ansökt.
För att apotek ska få expediera recept på icke godkända läkemedel krävs i regel en enskild licens. Läkemedelsverket kan även besluta om ett särskilt tillstånd som gör det möjligt för apotek att expediera recept på icke godkända läkemedel, trots att enskild licens inte har beviljats.
För att expediera ett recept med särskilt tillstånd krävs att apotekspersonalen läser hela beslutet och att villkoren i beslutet följs. Ett särskilt tillstånd är inte ett beslut om licens, men tillståndet innehåller villkor som är kopplade till generell licens. Läkare som skriver recept på icke godkända läkemedel som omfattas av det särskilda tillståndet kan göra det lättare för apotek att kontrollera om en generell licens finns. Det görs genom att referensnummer eller diarienummer för vårdenhetens generella licens på receptet.