Utveckla och etablera arbetet med nationell vårdförmedling

E-hälsomyndigheten och Socialstyrelsen har fått i uppdrag att utveckla och etablera arbetet med nationell vårdförmedling.

Uppdraget innefattar främst att tillhandahålla en nationell digital infrastruktur för nationell vårdförmedling och att tillhandhålla stöd till patienter, regioner och andra berörda parter i arbetet med nationell vårdförmedling.

I uppdraget ingår också att inrätta, utveckla och tillhandahålla en nationell samordningsfunktion för nationell vårdförmedling.

E-hälsomyndigheten ska bland annat tillhandahålla en nationell digital infrastruktur för nationell vårdförmedling, ta fram specifikationer och anvisningar och ge stöd till användarna när de ska ansluta och använda den digitala infrastrukturen.

Socialstyrelsen ska bland annat tillhandahålla och förvalta stödjande underlag riktade till patienter och vårdgivare i syfte att förbättra processer för nationell vårdförmedling och för att patienter ska kunna få vård inom vårdgarantins gränser.

Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten ska gemensamt bland annat:

  • utveckla och uppdatera den nationella färdplanen för arbetet med nationell vårdförmedling, som tagits fram inom uppdraget att ta fram förslag till en nationell plan för nationell vårdförmedling,
  • samverka med Upphandlingsmyndigheten och föra dialog med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), patient- och professionsorganisationer, kommuner och regioner samt andra berörda aktörer, såsom privata vårdgivare. 

Uppdraget ska delredovisas senast den 28 februari 2026 och slutredovisas den 28 februari 2027.