Sammanhållen intygshantering
E-hälsomyndigheten har tillsammans med Socialstyrelsen fått i uppdrag att fortsätta arbetet med att utveckla och tillhandahålla intygshantering för intyg från hälso- och sjukvården, socialtjänsten och tandvården.
I en förstudie har E-hälsomyndigheten undersökt och lämnat förslag på en lösning. Förslaget innebär en förmedling av intygsinformation från vårdinformationssystem direkt till intygsmottagarens it-system.
Bättre kvalitet och ökad patientsäkerhet
Medarbetare i hälso- och sjukvården lägger idag ned mycket tid på att utfärda intyg. De som tar emot intygen, som myndigheter och andra aktörer, har i olika omfattning en manuell hantering av intygen. Ofta är det invånaren själv som är länken mellan utfärdare och mottagare av intyget.
Stora tids- och kvalitetsvinster kan nås för alla inblandade om utfärdande och mottagande av intyg i högre grad:
- standardiseras
- digitaliseras
- automatiseras
- samordnas.
Målsättningen för en sammanhållen intygshantering är minskad administration för de som berörs och främst för utfärdande yrkesgrupper. Det frigör tid för annat arbete och förbättrar arbetsmiljön för de som hanterar intyg.
En effektivare och sammanhållen intygshantering bidrar till att förbättra kvaliteten och ökar patientsäkerheten. Sammanhållen intygshantering är en del av den framtida nationella infrastrukturen för delning av hälsodata
Uppdrag i dialog och samverkan
E-hälsomyndigheten samordnar genomförandet av uppdraget och tar fram en utvecklingsplan och tidsplan för realiseringen av den sammanhållna intygshanteringen.
Socialstyrelsen bistår E-hälsomyndigheten i arbetet med att utveckla och tillhandahålla en sammanhållen intygshantering.
I uppdraget ska E-hälsomyndigheten ha dialog med och samla in synpunkter och behov från Försäkringskassan, Socialstyrelsen, Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Sveriges läkarförbund och andra berörda professionsföreningar, Sveriges kommuner och regioner (SKR) och andra aktörer som berörs.
Under 2024 påbörjades arbetet med att införa en sammanhållen intygshantering, i enlighet med ett nytt uppdrag i E-hälsomyndighetens regleringsbrev.
E-hälsomyndigheten och Socialstyrelsen ska redovisa uppdraget senast den 8 april 2026.