Riktade insatser gav snabbare vård

Idag väntar mer än en tredjedel av alla patienter längre än vårdgarantins gränser på planerad och specialiserad vård. För att fler ska få hjälp i tid, har Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten gjort en rad insatser för att stötta regionerna, bland annat genom att ta fram nationell lägesbild. Riktade pilotinsatser har också genomförts inom tre olika vård- och behandlingsområden – insatser som bidragit till att 130 patienter fått vård snabbare.

Pilotinsatser gav snabbare vård till 130 patienter

Socialstyrelsen har genomfört riktade pilotinsatser inom tre olika vård- och behandlingsområden: kataraktoperationer, knäprotesoperationer och koloskopiundersökningar. I en av piloterna tog en vårdlots aktivt kontakt med patienter och erbjöd snabbare vård hos en annan vårdgivare med kortare väntetider. I piloterna intervjuades även fler än 50 patienter för att bättre förstå deras behov av stöd. 

130 patienter har fått vård snabbare tack vare insatserna. Resultaten kommer att ligga till grund för den fortsatta utvecklingen av olika stödinsatser.

– Pilotinsatserna visar hur extra stöd från nationellt håll, kan göra stor skillnad på regional nivå och för väntande patienter. Vi ser en stor potential i att fortsätta och sprida arbetssätten vidare, säger Björn Eriksson, generaldirektör på Socialstyrelsen.

Nytt digitalt verktyg

E-hälsomyndigheten har i samband med uppdraget utvecklat en ny digital tjänst som visar väntetider till operation över hela landet. Uppgifterna hämtas från två nationella kvalitetsregister: Svenskt Perioperativt Register och Nationella kataraktregistret. Tjänsten visar vårdgivare med kortare väntetider, och kan användas av regionala vårdlotsar eller annan personal som arbetar med nationell vårdförmedling. Lägesbilden nås via E-hälsomyndighetens hemsida, och är tillgänglig för alla med ett SITHS-kort.

– Nationell lägesbild tillsammans med vårdsöksystemet är ett viktigt steg i arbetet med att ge patienter snabbare vård. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla dessa digitala tjänster tillsammans med användarna, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på E-hälsomyndigheten.

För att bättre förstå och möta patienters stödbehov vid nationell vårdförmedling, har Socialstyrelsen även stärkt patientinformationen om vårdgarantin och regionernas ansvar. Myndigheten har till exempel tagit fram patientinformation som regionerna kan använda och, tillsammans med den nationella redaktionen på 1177.se, uppdaterat informationen om vårdgarantin på 1177.se.

Fakta

Nationell vårdförmedling innebär att patienter får vård hos en annan vårdgivare med ledig kapacitet eller kortare väntetider, oberoende var i landet denna vårdgivare bedriver sin verksamhet.