Minskad administration och högre kvalitet med enhetliga intyg inom vården
E-hälsomyndigheten har börjat bygga en gemensam grund för vilka basuppgifter som ska ingå i ett intyg. Det är den första leveransen i E-hälsomyndighetens uppdrag att utveckla en sammanhållen intygshantering för hälso- och sjukvården, socialtjänsten och tandvården.
Varje år utfärdas miljoner intyg av olika slag inom vården och medarbetarna lägger idag ned mycket tid på att hantera detta. Därför har E-hälsomyndigheten påbörjat ett arbete med att harmonisera informationen i intygen.
– Tillsammans med andra myndigheter har vi börjat bygga en gemensam grund – en nationell överenskommelse för vilka basuppgifter som ska ingå i ett intyg, oavsett sammanhang eller användningsområde, säger Rodabe Alavi som är utredare på E-hälsomyndigheten.
En basuppgift kan till exempel vara uppgifter om personen som intyget avser eller uppgifter om den aktör som utfärdar intyget.
Remissrunda till hösten
Arbetet med att harmonisera basuppgifterna har utgått från mottagarnas behov och ska säkerställa att informationen är korrekt och enhetlig. Informationen ska bara behöva dokumenteras en gång för att sedan kunna återanvändas, eller automatiskt fyllas i vid behov.
– Med en gemensam struktur kan vi minska dubbelarbete, underlätta automatisering och öka kvaliteten i den information som delas mellan myndigheter, säger Maria Berggren som är utredare på E-hälsomyndigheten.
Under hösten kommer den första leveransen av gemensamma basuppgifter att gå ut på remiss till berörda aktörer. Nästa fas av arbetet kommer att handla om klinisk information där fokus ligger på utfärdarnas behov av att förenkla intygen.
– Jag vill rikta ett stort tack till alla myndigheter och personer som har bidragit med sin kunskap och sitt engagemang i arbetet. Tillsammans har vi tagit fram ett konkret förslag och lagt grunden till vårt fortsatta arbete, säger Maria Berggren.
Uppdrag att utveckla en sammanhållen intygshantering
E-hälsomyndigheten har fått regeringens uppdrag att, tillsammans med Socialstyrelsen, fortsätta arbetet med att utveckla en sammanhållen intygshantering för hälso- och sjukvården, socialtjänsten och tandvården.
Målsättningen är en minskad administration för alla berörda och främst för de yrkesgrupper som utfärdar intyg. E-hälsomyndigheten ska samordna uppdraget, ta fram utvecklings- och tidplaner samt kostnadsberäkningar.
I arbetsgruppen som tar fram en gemensam grund för basuppgifter i intyg ingår, förutom E-hälsomyndigheten, Arbetsförmedlingen, Transportstyrelsen, Skatteverket och Försäkringskassan.