Automatisera handläggning och beslut

Ett sätt att skapa en effektivare handläggning av ärenden och beslut är att automatisera. Som offentlig aktör är du fri att utforma handläggningen av ärenden och beslut på det sätt som är lämpligast utifrån ditt uppdrag och tillgång till resurser. Du kan välja att automatisera hela eller delar av handläggningen. Kraven som finns är att handläggningen ska vara enkel, snabb och kostnadseffektiv och att den ska leva upp till de krav som finns på rättssäkerhet, exempelvis opartiskhet, kommunikation och motivering av beslutet. I denna vägledning får du stöd för att genomföra automatisering och samtidigt uppfylla kraven på rättssäkerhet och följa gällande rätt.

MålgruppBeslutsfattare, Verksamhetsutvecklare
KategorierNyttorealisering, Regelverk och juridik, Verksamhetsutveckling
TaggarAutomatisering, Förändringsarbete, Integritetsskydd, Utveckling
VerksamhetsområdeKommunal hälso- och sjukvård, Socialtjänst
Typ av stödVägledning
UtgivareMyndigheten för digital förvaltning (Digg)
Senast uppdaterad2024

Sök efter kunskapsstöd

Kunskapsstöd för e-hälsa

Webbsidan utgör en del i E‑hälsomyndighetens kartläggning av nationella kunskapsstöd. Läs mer om kunskapsstöd för e-hälsa här.