Detta gör E‑hälsomyndigheten vid störningar i tjänsten för hantering av recept
E-hälsomyndigheten uppdaterar driftinformation på ehalsomyndigheten.se.
E-hälsomyndigheten skickar information med sms och e-post till vård och apotek, vid behov uppdateras informationen via sms var 30:e minut.
Vid störningar med större konsekvenser läggs en banner upp väl synlig på ehalsomyndigheten.se.
E-hälsomyndigheten startar omedelbart felsökning för att så snabbt som möjligt åtgärda orsaken till störningarna. I de fall störningen beror på fel hos någon annan aktör bistår E-hälsomyndigheten vid behov med felsökning.
Vid längre avbrott arbetar E-hälsomyndigheten tillsammans med apoteken och hälso- och sjukvården kring hur situationen ska lösas. Olika lösningar kan bli aktuella beroende på vilken typ av avbrott det rör sig om och vilka tjänster som är påverkade.
När det som orsakat störningen är åtgärdat ändrar E-hälsomyndigheten aktuell driftinformation och tar bort eventuell banner på ehalsomyndigheten.se, samt skickar sms och e-post till vård och apotek.