Covidbevis ska underlätta vid resor (lättläst)

Från den 1 juli kan du hämta ett covidbevis.

Det är ett digitalt bevis på att du är vaccinerad mot covid-19.

Beviset ska göra det enklare att resa inom Europa.

Du kan ladda ner beviset på www.covidbevis.se, sju dagar efter att du har vaccinerat dig.

Från den 12 augusti kommer du även att kunna få:

  • Bevis på att du har testat negativt för covid-19.
  • Bevis på att du har haft covid-19 om du uppfyller vissa krav.

Tre steg för att få ditt Covidbevis

Det här behöver du göra innan du kan få ditt covidbevis till din mobil, dator eller surfplatta.

  1. Vaccinera dig. Efter sju dagar kan du få ditt covidbevis.
  2. Logga in med e-legitimation på www.covidbevis.se. Om du inte har en e-legitimation kan du skaffa det här: Skaffa e-legitimation | E-legitimation
  3. Ladda ner, skriv ut eller spara ditt covidbevis. Om du har en digital brevlåda skickas beviset även automatiskt till den.

Ta reda på vilka regler som gäller för ditt resmål.

Covidbeviset gör det enklare att resa i Europa

Covidbeviset ser likadant ut i alla länder inom EU.

Det gör att det blir lättare att resa i Europa under coronapandemin.

Med ett covidbevis ska du enkelt kunna visa att du har

  • vaccinerats mot covid-19
  • testats negativt för covid-19
  • testat positivt för covid-19 för elva dagar sedan och under de senaste sex månaderna.

Det är landet som du reser till som avgör vilka regler som gäller där.

Det kan vara regler som inte har med covidbeviset att göra.

Du måste själv kontrollera vilka regler som gäller i det land som du ska resa till.

Så här funkar e-tjänsten Covidbevis

Sju dagar efter att du har vaccinerat dig ska du kunna hämta ditt bevis på www.covidbevis.se.

Du behöver ha en svensk e-legitimation för att logga in i e-tjänsten.

Här kan du skaffa e-legitimation: Skaffa e-legitimation | Elegitimation.

I början kan du bara hämta vaccinationsbevis mot covid-19 i e-tjänsten.

Det är E-hälsomyndigheten som ansvarar för e-tjänsten Covidbevis och som utfärdar bevisen.

Vad covidbeviset innehåller

Ditt covidbevis innehåller

  • ditt namn och födelsedatum
  • vilket datum som beviset utfärdades
  • vilket vaccin du har fått och när du fick det
  • ett certifikat-id.

Från den 12 augusti kommer du även att kunna få:

  • Bevis på att du har testat negativt för covid-19.
  • Bevis på att du har haft covid-19 om du uppfyller vissa krav. 

Frågor och svar på lättläst svenska

Måste jag ha ett covidbevis för att kunna resa?

Nej, du måste inte ha ett covidbevis för att kunna resa.

Men covidbeviset gör det enklare att resa inom EU.

Länderna inom EU har olika regler för inresa.

Vissa länder kräver ett covidbevis för att du ska få resa in i landet.

Andra länder kräver ett covidbevis för att deras medborgare ska kunna återvända hem utan att behöva sitta i karantän.

Därför är det viktigt att du tar reda på vilka regler som gäller i det land som du ska resa till.

Här kan du hitta mer information:

När får jag mitt covidbevis?

Det dröjer cirka sju dagar efter att du har vaccinerat dig innan du kan hämta ett covidbevis.

Hur får jag mitt Covidbevis?

När du beställer ditt covidbevis i e-tjänsten www.covidbevis.se skickas det automatiskt till din digitala brevlåda.

Om du inte har en digital brevlåda kan skaffa en på Digital post för dig som privatperson.

Du kan också spara ner och skriva ut ditt covidbevis.

Så här går det till att ta fram ett covidbevis

  1. Du vaccinerar dig i din region.
  2. Vårdgivaren rapporterar in vaccinationen till nationella vaccinationsregistret (NVR), som finns hos Folkhälsomyndigheten.
  3. Du beställer ett covidbevis.
  4. E-hälsomyndigheten hämtar informationen från NVR och utfärdar ditt covidbevis.

Var visar jag upp mitt covidbevis?

När du reser och passerar en landsgräns kan du bli tvungen att visa upp ditt covidbevis tillsammans med din legitimation.

Därför ska du ha ditt covidbevis tillgängligt under hela din resa.

Kom också ihåg att kontrollera vad som gäller för just det land som du ska resa till.

Här kan du hitta mer information:

Vad behöver jag för att få ut mitt covidbevis?

För att få ut ett covidbevis i e-tjänsten www.covidbevis.se måste du vara vaccinerad mot covid-19 och ha ett svenskt personnummer.

För att logga in i e-tjänsten behöver du en svensk e-legitimation.

 

Om du inte har en e-legitimation

Om du inte har en e-legitimation, kan du skaffa det här Skaffa e-legitimation | Elegitimation.

Även om du saknar en e-legitimation kan begära ett covidbevis när du har blivit vaccinerad.

Men du måste ha ett svenskt personnummer och en folkbokföringsadress.

Så här ansöker du om covidbevis om du inte har en e-legitimation:

  1. Fyll i blanketten för samtycke på E‑hälsomyndighetens webbplats.
  2. Ditt covidbevis kommer i ett brev till din folkbokföringsadress.

Jag saknar e-legitimation, hur gör jag då?

Om du inte har en e-legitimation, kan du skaffa det genom Skaffa e-legitimation | Elegitimation.

Även om du saknar en e-legitimation kan du begära ett covidbevis när du har blivit vaccinerad.

Men du måste ha ett svenskt personnummer.

Så här ansöker du om covidbevis om du inte har en e-legitimation:

  1. Fyll i blanketten för samtycke på E‑hälsomyndighetens webbplats.
  2. Ditt covidbevis kommer i ett brev till din folkbokföringsadress.

Måste jag ha en digital brevlåda för att kunna få mitt covidbevis?

Nej, du måste inte ha digital brevlåda för att få ditt covidbevis.

Men en digital brevlåda är smidigt och säkert.

Där kan du spara och skriva ut ditt covidbevis direkt från den digitala enhet som du använder.

Om du inte har en digital brevlåda kan skaffa en på Digital post för dig som privatperson.

Behöver jag betala för mitt covidbevis?

Nej, ett covidbevis kostar ingenting.

Hur snabbt efter att jag blivit vaccinerad kan jag få ut mitt covidbevis?

Det tar cirka 7 dagar efter din vaccination innan du kan få ditt covidbevis.

Det beror på att din vaccination måste rapporteras in i Nationella vaccinationsregistret (NVR).

Kom ihåg att kontrollera vilka regler som gäller i det land som du ska resa till.

I vissa länder måsta det ha gått 14 dagar efter den sista dosen vaccin innan du kan resa in.

Här kan du hitta mer information:

Spelar det någon roll vilket vaccin jag har fått?

Nej, alla vaccin mot covid-19 som ges i Sverige är godkända för covidbevis.

Är det bara svenska medborgare som kan få ett covidbevis?

För att få ett covidbevis i Sverige måste du

  • ha svenskt personnummer
  • vara vaccinerad i Sverige
  • ha en godkänd svensk e-legitimation.

E-hälsomyndigheten undersöker om personer utan svensk e-legitimation
och svenskt personnummer ska kunna få bevis om att de är vaccinerade i Sverige.