Så här gör du som apotekskund om apoteket inte kan expediera e-recept

eHälsomyndighetens e-recepttjänster är öppna dygnet runt, året om. Vi har mycket hög tillgänglighet i våra tjänster. Om driftstörningar eller avbrott skulle uppstå påverkar det möjligheterna hämta ut receptbelagda läkemedel. Driftsstopp är mycket sällsynta, men om de inträffar märks det snabbt på apoteken.

Därför vill vi ge följande information till dig som berörs av ett driftstopp:

  • Du som regelbundet använder receptbelagda läkemedel, se helst till att hämta ut dina läkemedel innan de sista tar helt slut, så riskerar du inte att stå utan vid ett eventuellt driftstopp.
  • Om du, vid ett eventuellt driftstopp, är osäker på om och hur länge du kan du klara dig utan ditt läkemedel kontakta förskrivaren direkt eller ring 1177 Vårdguiden. Du kan också fråga farmaceuten på ditt apotek.
  • För dig som kan, vänta gärna några timmar med ditt apoteksbesök. Håll dig uppdaterad på sidan för driftinformation på vår webbplats.
  • Om apoteket inte kan lämna ut ditt receptbelagda läkemedel på grund av störningar i eHälsomyndighetens recepttjänst, vänta några timmar. Håll dig gärna uppdaterad på sidan för driftinformation på vår webbplats. 
  • I händelse av stopp i recepttjänsten har apoteken i undantagsfall möjlighet att ta kontakt med förskrivaren via telefon och sedan hjälpa kunden och lämna ut läkemedlet. Notera att dessa så kallade reservrutiner enbart används i undantagsfall när farmaceuten på apoteket bedömer att det är möjligt och/eller absolut nödvändigt.

När ska du ta kontakt med vården?

Om du är akut sjuk, eller blir akut sjuk på grund av att du inte får tag i nödvändiga mediciner, kontakta hälso- och sjukvården via Vårdguiden 1117, telefon 1177, eller uppsök sjukhus eller vårdcentral. Vid livshotande tillstånd ring 112.