Så här gör du som privatperson om apoteket inte kan expediera dina recept
Här kan du läsa om hur du som privatperson kan göra om apoteket inte kan expediera dina recept. Även du som arbetar på apotek eller inom vården hittar information längre ned på denna sida.
- Du som regelbundet använder receptbelagda läkemedel, se helst till att hämta ut dina läkemedel innan de sista tar helt slut, så riskerar du inte att stå utan vid ett eventuellt driftstopp.
- Har du frågor eller vill få råd om din läkemedelsanvändning? Fråga farmaceuten på ditt apotek, kontakta din förskrivare direkt eller besök 1177.se.
- Om du besöker apoteket och farmaceuten inte kan lämna ut ditt receptbelagda läkemedel på grund av störningar i E-hälsomyndigheten recepttjänst, vänta några timmar om du har möjlighet till det. Fråga farmaceuten på ditt apotek om du känner dig osäker på hur du ska göra. Håll dig uppdaterad på sidan för driftinformation på vår webbplats.
När ska du ta kontakt med vården?
Om du behöver sjukvårdsrådgivning kan du ringa telefonnumret 1177 dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs. Vid livshotande tillstånd ring 112.
Kontakta E-hälsomyndighetens kundtjänst
Du som på grund av ditt vårdbehov behöver ta del av din receptlista innan du kan komma in i Läkemedelskollen kan alltid vända dig till ett apotek eller kontakta E‑hälsomyndighetens kundtjänst.
Ring oss
Växel: 010-458 62 00
Kundtjänst: 0771-766 200
Telefontid: Måndag-fredag kl. 8.00-17.00
Mejla oss
Mejla till kundtjänst
Måndag-fredag kl. 8.00-16.00
- Så här gör du som privatperson om apoteket inte kan expediera dina recept
- Så här gör du som arbetar på apotek om recepttjänsten inte fungerar
- Så här gör du som arbetar inom hälso- och sjukvården om recepttjänsten inte fungerar
- Detta gör E-hälsomyndigheten vid störningar i recepttjänsten och myndighetens andra tjänster
- Driftinformation