Så här gör du som privatperson om apoteket inte kan expediera dina recept

Här kan du läsa om hur du som privatperson kan göra om apoteket inte kan expediera dina recept. Även du som arbetar på apotek eller inom vården hittar information längre ned på denna sida.

  • Du som regelbundet använder receptbelagda läkemedel, se helst till att hämta ut dina läkemedel innan de sista tar helt slut, så riskerar du inte att stå utan vid ett eventuellt driftstopp.
  • Om du är osäker på om och hur länge du kan du klara dig utan ditt läkemedel vid ett eventuellt driftstopp i e-recepttjänsterna, kontakta din förskrivare direkt eller ring 1177 Vårdguiden. Du kan också fråga farmaceuten på ditt apotek.
  • Om du besöker apoteket och farmaceuten inte kan lämna ut ditt receptbelagda läkemedel på grund av störningar i E-hälsomyndigheten recepttjänst, vänta några timmar om du har möjlighet till det. Fråga farmaceuten på ditt apotek om du känner dig osäker på hur du ska göra. Håll dig uppdaterad på sidan för driftinformation på vår webbplats.
  • I händelse av driftstopp i e-recepttjänsterna kan apotek i undantagsfall försöka att ta kontakt med förskrivaren via telefon och sedan hjälpa dig och lämna ut läkemedlet. Notera att dessa så kallade reservrutiner enbart används i undantagsfall när farmaceuten på apoteket bedömer att det är möjligt och absolut nödvändigt.

När ska du ta kontakt med vården?

Om du är akut sjuk, eller blir akut sjuk på grund av att du inte får tag i nödvändiga läkemedel, kontakta hälso- och sjukvården via Vårdguiden 1117, telefon 1177, eller uppsök sjukhus eller vårdcentral. Vid livshotande tillstånd ring 112.