Stora-bilden.png

Välkommen till eHälsomyndigheten (lättläst)

Vi är eHälsomyndigheten. Vi arbetar med e-hälsa. Det är Sveriges riksdag som har bestämt att vi ska finnas.

Vad är e-hälsa?

E-hälsa handlar om att hälso- och sjukvården
ska få tillgång till viktig information genom teknikens hjälp.
På kort tid har mycket hänt inom vården.
Vi har gått från pappersrecept till e-recept.
Journalsystemen är numera elektroniska.
Vi bokar läkartider via internet.
Allt detta är exempel på e-hälsa.

Våra uppgifter:

  • Vi samordnar regeringens initiativ inom e-hälsa.
  • Vi lagrar de elektroniska recepten
    och skickar dem vidare från vården till apoteken.
  • Vi ansvarar för att utveckla en tjänst som heter Hälsa för mig.
    Det är ett personligt hälsokonto
    där du ska kunna spara och
    överblicka din hälsoinformation.
  • Vi erbjuder Läkemedelskollen.
    Det är en e-tjänst där du kan se
    - dina recept,
    - vilka läkemedel du har hämtat ut,
    - och hur mycket som återstår innan du får frikort för läkemedel.
  • Alla som säljer läkemedel är
    skyldiga att lämna försäljningsstatistik till oss.
  • Vi erbjuder beslutsstöd till läkare och apotekare.
    Nästa gång du går till apoteket
    kan du fråga om elektroniskt expertstöd (EES).
    Det är ett verktyg för farmaceuten
    för att kolla att dina mediciner passar ihop.

Snabbfakta:

  • Vårt kontor ligger i Stockholm.
  • Som myndighet lyder vi under offentlighetsprincipen.
    Det innebär att handlingar du skickar till oss kan bli offentliga.

Kontakta oss

Har du frågor om allmänna handlingar?
Eller om personuppgifter som lagras i våra register?

Välkommen att ringa till 010-458 62 00. Fråga efter registratorn.

Det går även bra att skicka e-post till registrator@ehalsomyndigheten.se.

Adress:
eHälsomyndigheten
Sankt Eriksgatan 117
113 43 Stockholm