Covidbevis ska underlätta vid resor
Du har kommit till en lättläst sida
Covidbeviset ser likadant ut i alla länder inom EU.
Det gör att det blir lättare att resa i Europa under coronapandemin.
Med ett covidbevis kan du enkelt visa att du har:
- vaccinerats mot covid-19
- testats negativt för covid-19
- testat positivt för covid-19 för elva dagar sedan och under de senaste 180 dagarna.
Det är landet som du reser till som avgör vilka regler som gäller där.
Du måste själv kontrollera vilka regler som gäller i det land som du ska resa till.
Vaccinationsbevis
Om du är vaccinerad mot covid-19 och har e-legitimation kan du hämta ett vaccinationsbevis digitalt.
Tre steg för att få ditt vaccinationsbevis
Testbevis
Om du inte är vaccinerad mot covid-19 men behöver ett covidbevis, så kan du testa dig för covid-19.
Om du testar negativt, så kan du få ett testbevis som du kan använda vid resor.
Tre steg för att få ditt testbevis
Tillfrisknandebevis
Du måste uppfylla vissa krav för att kunna få ett bevis på att du haft sjukdomen.
För de flesta är det enklare att få ett vaccinationsbevis eller ett testbevis i stället.
Frågor och svar på lättläst svenska
Måste jag ha ett covidbevis för att kunna resa?
Nej, du måste inte ha ett covidbevis för att kunna resa.
Men covidbeviset gör det enklare att resa inom EU.
Länderna inom EU har olika regler för inresa.
Vissa länder kräver ett covidbevis för att du ska få resa in i landet.
Andra länder kräver ett covidbevis för att deras medborgare ska kunna återvända hem utan att behöva sitta i karantän.
Därför är det viktigt att du tar reda på vilka regler som gäller i det land som du ska resa till.
Mer information hittar du på följande sidor:
- Råd inför resor på Folkhälsomyndighetens webbplats
- Råd inför resor på Utrikesdepartementets webbplats
- Svenska ambassadernas reseinformation på webbplatsen Sweden Abroad
- Information om Utrikesdepartementets app Resklar
När får jag mitt covidbevis?
Det dröjer högst sju dagar efter att du har vaccinerat dig innan du kan hämta ett covidbevis.
Hur får jag mitt covidbevis?
När du beställer ditt covidbevis i e-tjänsten www.covidbevis.se skickas det automatiskt till din digitala brevlåda.
Skaffa en digital brevlåda om du inte har en sådan Digital post för dig som privatperson.
Du kan också spara ner och skriva ut ditt covidbevis.
Så får du ditt covidbevis:
- Du vaccinerar dig i din region.
- Vårdgivaren rapporterar in vaccinationen till Nationella vaccinationsregistret (NVR), som finns hos Folkhälsomyndigheten.
- Du beställer ett covidbevis.
- E-hälsomyndigheten hämtar informationen från NVR och utfärdar ditt covidbevis.
Var visar jag upp mitt covidbevis?
När du reser och passerar en landsgräns kan du bli uppmanad att visa ditt covidbevis tillsammans med din legitimation.
Därför ska du ha ditt covidbevis tillgängligt under hela din resa.
Kom också ihåg att kontrollera vad som gäller för just det land som du ska resa till.
Mer information kan du hitta på följande sidor:
- Råd inför resor på Folkhälsomyndighetens webbplats
- Råd inför resor på Utrikesdepartementets webbplats
- Svenska ambassadernas reseinformation på webbplatsen Sweden Abroad
- Information om Utrikesdepartementets app resklar
Vad behöver jag för att få ut mitt covidbevis?
För att få ut ett covidbevis i e-tjänsten www.covidbevis.se måste du vara vaccinerad mot covid-19 och ha ett svenskt personnummer.
För att logga in i e-tjänsten behöver du en svensk e-legitimation.
Jag saknar e-legitimation, hur gör jag då?
Skaffa en e-legitimation om du inte har en sådan Skaffa e-legitimation | Elegitimation.
Även om du saknar en e-legitimation kan du begära ett covidbevis när du har blivit vaccinerad.
Men du måste ha ett svenskt personnummer och en folkbokföringsadress.
Så här ansöker du om covidbevis om du inte har en e-legitimation:
- Fyll i blanketten beställning av vaccinationsbevis på E‑hälsomyndighetens webbplats.
- Ditt vaccinationsbevis kommer i ett brev till din folkbokföringsadress.
Blankett för beställning av vaccinationsbevis (länk, pdf, öppnas i nytt fönster)
Måste jag ha en digital brevlåda för att kunna få mitt covidbevis?
Nej, du måste inte ha digital brevlåda för att få ditt covidbevis.
Men en digital brevlåda är smidigt och säkert.
Där kan du spara och skriva ut ditt covidbevis direkt från den digitala enhet som du använder.
Skaffa en digital brevlåda om du inte har en sådan Digital post för dig som privatperson.
Behöver jag betala för mitt covidbevis?
Nej, ett covidbevis kostar ingenting.
Hur snabbt efter att jag blivit vaccinerad kan jag få ut mitt covidbevis?
Det tar högst sju dagar efter din vaccination innan du kan få ditt covidbevis.
Spelar det någon roll vilket vaccin jag har fått?
Nej, alla vaccin mot covid-19 som ges i Sverige är godkända för covidbevis.