
Välkommen till E-hälsomyndigheten (lättläst)
E-hälsomyndigheten är en svensk myndighet som arbetar med e-hälsa. Vi förbättrar informationen mellan patienter och sjukvården och apoteken. Vårt arbete påverkar alla som bor i Sverige.
Covidbevis ska underlätta vid resor (lättläst)
Vad gör E-hälsomyndigheten?
E-hälsomyndigheten har många olika uppdrag. De flesta handlar om läkemedel. Här är några exempel:
- Vi sparar digitala recept från läkare och skickar dem vidare till apoteken.
- Vi samlar uppgifter om hur mycket läkemedel som säljs i Sverige.
- Vi hjälper regeringen att organisera projekt som handlar om e-hälsa.
- Vi erbjuder Läkemedelskollen.
Där kan du logga in och se information om vilka läkemedel du har fått på recept. Du kan också se när du kan få frikort för läkemedel. När du får frikort behöver du inte längre betala för dina mediciner under en period. - Vi har en tjänst som heter Elektroniskt expertstöd.
Där kan personal på apotek kolla att dina mediciner passar ihop.
Vad är e-hälsa?
E i e-hälsa står för elektronisk. E-hälsa innebär att använda digitala verktyg när man jobbar med hälsa.
De digitala verktygen kan till exempel vara en webbplats eller ett register där information finns.
Informationen handlar ofta om läkemedel (alltså medicin).
Människor som jobbar på apotek och i sjukvården använder e-hälsa varje dag.
Till exempel kan en läkare göra anteckningar i sin dator, som andra läkare kan se.
Du som privatperson kan också ha nytta av e-hälsa. Här är två exempel:
- När du bokar en läkartid på internet.
- När du hämtar ut läkemedel på apoteket. Ditt recept finns på apoteket eftersom läkaren har skickat det digitalt.
Kontakta oss
Har du frågor om vår verksamhet?
Du kan ringa till 010-458 62 00. Fråga efter registratorn.
Det går även bra att skicka e-post till registrator@ehalsomyndigheten.se.
Om du vill skicka vanlig post till oss, använd den här adressen:
E-hälsomyndigheten
Box 913
392 31 Kalmar
Som myndighet måste vi följa den så kallade offentlighetsprincipen.
Det innebär att sådant du skickar till oss kan bli offentligt.
Det betyder till exempel att om du skriver ett brev till oss så kan andra be att få läsa det.