Illustration vanliga frågor

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.

Alla förpackningar i det nationella produkt- och artikelregistret VARA har en artikelbenämning. Artikelbenämningen sätts samman av information från flera olika fält. För ett läkemedel består artikelbenämningen av

  • produktens handelsnamn (läkemedelsnamn)
  • läkemedelsform (till exempel brustablett)
  • styrka (till exempel 500 milligram).

Om läkemedlet berörs av parallellhandel (det vill säga parallellimport eller parallelldistribution) ingår även en uppgift om vilket företag som säljer den aktuella förpackningen.

Uppgifter om nya eller uppdaterade läkemedel når normalt förskrivare inom en vecka.

Informationen når förskrivare genom Svenska Informationstjänster för Läkemedel (Sil). Sil uppdateras en gång i veckan och publiceras varje onsdag kväll. Informationen baseras på måndagens exportfil från VARA.

Informationen måste registreras i LiiV senast på fredagen (klockan 15.00) för att den ska finnas i Sil kommande vecka. Detta gäller under förutsättning att informationen är korrekt i LiiV.

Ja, det går bra för apoteksaktörerna att sälja förpackningar med gammalt varunummer.

Ja, det är viktigt att ni ändrar varunummer i rätt ögonblick i LiiV. Apoteksaktörernas beställningar baseras nämligen på aktuellt varunummer för en viss förpackning. Det innebär att varunummerbytet måste synkas med distributören. Annars är risken stor att beställningen avvisas av distributören.

I registret VARA finns alla läkemedel samt förbrukningsartiklar och livsmedel som ingår i högkostnadsskyddet.

Syftet med VARA är att förse vård och apotek med uppdaterad och kvalitetssäkrad information för förskrivning och expedition av recept.

Här kan du läsa mer om VARA.

För att kunna läsa ditt registerutdrag i datorn behöver du en pdf-läsare. Om du inte har en pdf-läsare i din dator kan du ladda ner och installera en kostnadsfritt. Klicka på den här länken för att komma till Adobe reader nedladdningssida.

Det är enligt lagen om nationell läkemedelslista, som trädde i kraft 1 maj 2021, tillåtet att spara uppgifter i upp till 5 år, därefter gallras uppgifterna. Det innebär att du kommer att kunna se dina uppgifter i till exempel Läkemedelskollen 5 år bakåt i tiden, men det är inte möjligt fullt ut förrän 2026. De uppgifter som sparades innan lagen trädde i kraft gallras enligt tidigare regler.

Du loggar in och skapar en motivering via webbgränssnittet för KLAS. Du som är ansluten till SITHS-kort loggar in med det, annars kan du använda e-legitimation för att komma åt motiveringsformuläret.

Motiveringen sänds in till Läkemedelsverket först när ett apotek har skapat och skickat in en licensansökan för ärendet.

För mer information om hur motiveringen ska fyllas i, se vår användarhandledning som finns på startsidan för KLAS.

 

Nej, det är endast möjligt att använda webbapplikationen för apotek.

Om ni har önskemål kring KLAS funktionalitet, kontakta E-hälsomyndigheten via: servicedesk@ehalsomyndigheten.se

Om du kom till kvittenssidan och ett referensnummer samt hittar licensmotiveringen under Mina ärenden, så är den sparad i KLAS. Glöm inte att patienten eller du som förskrivare även behöver kontakta ett apotek för att de ska skicka in ansökan till Läkemedelsverket.

Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare

Utöver att en licensmotivering ska sparas i KLAS behöver patienten eller du som förskrivare även kontakta ett apotek för att de ska skicka in ansökan till Läkemedelsverket. Under Mina ärenden i KLAS kan du följa ditt licensärende och se aktuell status.

Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare.

Önskemål om förbättringar av KLAS hänvisas till
E-hälsomyndighetens e-post: servicedesk@ehalsomyndigheten.se.

Ja, om licensen riktar sig till en konsument, det vill säga patient eller djurägare.

Patienten eller du som förskrivare behöver alltid kontakta ett apotek för att de ska skicka in ansökan till Läkemedelsverket. Behöver licensmotivering hanteras brådskande behöver du omgående ta kontakt med de apotek som patienten önskar hämta ut sitt licensläkemedel på.

Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare.

En licens är giltig i ett år om inte Läkemedelsverket har angett en kortare tid eller mängd i licensbeslutet. En del licenser baseras på åtgång, till exempel 100 tabletter.

Läs användarhandlingen KLAS för mer information om KLAS till dig som förskrivare.

Det är endast möjligt att använda webbapplikationen för förskrivarna. Har du önskemål om förbättringar av KLAS funktionalitet
kontakta oss via: servicedesk@ehalsomyndigheten.se

Du kan se licensmotiveringar som du själv har skapat under Mina ärenden.

Du kan söka fram ditt apoteks ärenden via Detta apotek, de ärenden som handläggs av Läkemedelsverket har status H.

Läs mer i användarhandledning för apotek på sidan om KLAS.

Om du har sådana här tekniska problem, kontakta först din egen it-support för att kontrollera om det är ett lokalt problem med din dator.

Kvarstår problemet, kontakta E-hälsomyndigheten på e-post: servicedesk@ehalsomyndigheten.se