Illustration vanliga frågor

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.

Du måste vända dig till leverantören av ditt vårdsystem med denna fråga. E-hälsomyndigheten erbjuder tjänsten, men vårdsystemet måste anpassas för att man ska kunna använda tjänsten.

Det kan alla veterinärer göra om de har ett vårdsystem som stödjer denna tjänst.

Du kan hämta ut läkemedel med ditt e-recept för djur på alla öppenvårdsapotek. Vissa apotek är specialiserade på djur och har ett utökat sortiment för ändamålet. Men alla apotek har skyldighet att ta in läkemedlet inom 24 timmar från att du kommit in med ditt recept. 

E-recept för djur har ungefär samma fördelar som e-recept för människor:
de ger ökad kvalitet och säkerhet i hela recepthanteringen.

Recepthanteringen blir också enklare för såväl djurägare som veterinär och farmaceut.

Nej, det är bara behöriga som kan komma åt dina e-recept. Alla som har tagit del av dem loggas.

NPL behövs för att uppnå en patientsäker e-förskrivning.

En förutsättning för säker e-förskrivning är att vård- och apotekssystem har identisk information kring förskrivningsbart sortiment och att unika och tidsbeständiga identiteter används vid kommunikationen mellan systemen. Varje produkt och läkemedelsförpackning har därför försetts med en unik sifferkod, ett så kallat NPL-id.

Nordiska varunummer (NVN) är inte unika och tidsbeständiga för läkemedel.
 

När du förskriver handelsvaror ska du ange varunummer, eftersom handelsvaror saknar NPL-id.

Detta beror troligtvis på att du inte har Javascript aktiverat i din webbläsare. Aktivera Javascript i din webbläsares inställningar.
 
Hos activatejavascript.org finns en instruktion om hur du aktiverar Javascript för olika webbläsare.

Om du rapporterat försäljningsuppgifter via fil ska du få en kvittens till den e-postadress du angav vid rapporteringstillfället. Kolla till att börja med i mappen skräppost (”spam”) i ditt e-postprogram för att se om kvittensmejlet hamnat där.

Om du inte får något kvittensmejl inom 8 timmar efter inrapporteringen, kontakta E-hälsomyndighetens support på 0771-766 200 eller registrator@ehalsomyndigheten.se.

Kvittensnumret är inte nödvändigt att spara, men gör det gärna ändå eftersom det underlättar om du har frågor om de försäljningsdata du rapporterat.

Om du är detaljhandlare och har rapporterat via webbformulär, spara gärna ned kvittensen som PDF. Det kan du göra i sista steget i inrapporteringen. PDF-filen innehåller information om vilka produkter du har inrapporterat.

På Läkemedelsverkets webbplats finns en lista med de receptfria läkemedel som är tillåtna för försäljning utanför apotek.

Om du rapporterat via fil så kan du ändra felaktigheterna i filen och sedan öka versionsnummer med ett på samtliga rader i filen. Skicka därefter in filen igen.
 
Om en fil innehåller försäljningsuppgifter för en viss månad kommer samtlig tidigare inrapporterad data för den månaden att ersättas med de nya försäljningsuppgifterna.

För att vi ska kunna ta emot en ny version av inrapporteringsfilen ska tas emot måste versionsnumret vara ett steg högre än i tidigare inskickad fil (gamla versionsnumret +1).
 
Om en fil innehåller försäljningsuppgifter för en viss månad kommer samtlig tidigare inrapporterad data för den månaden att ersättas med de nya försäljningsuppgifterna.

En fil med försäljningsuppgifter kan skickas till eHälsomyndigheten via programmet CURL. Detta möjliggör automatisk rapportering från system till system. CURL-klient kan hämtas från curl.haxx.se. Klienten måste stödja SSL.
 
Kontakta E-hälsomyndigheten för att få veta hur CURL-anropet ska se ut för att ladda upp filer.

Om du har programmet Anteckningar (Notepad) kan du använda det.

  1. Använd vår ”Exempelfil i txt-format” som finns på vår sida för att rapportera försäljning för detaljhandlare.
  2. Högerklicka på fillänken och spara ner filen på din dator. Öppna filen (den bör öppnas automatiskt i Anteckningar, annars kan du öppna den via programmet).
  3. Ändra innehållet i filen och ange istället dina försäljningsuppgifter.
  4. Spara sedan om filen på din dator.

  1. Använd vår ”Exempelfil i txt-format” som mall. Den finns på vår sida för att rapportera försäljning för detaljhandlare. Högerklicka på fillänken och spara ner filen på din dator.
  2. Starta Excel och välj Öppna - välj exempelfilen.
  3. Ändra innehållet i filen och ange istället dina försäljningsuppgifter.
  4. Spara sedan om filen på din dator.

Om du är detaljhandlare, använd vår beskrivning av fil för detaljhandlare.

Om du är partihandlare, använd vår beskrivning av fil för partihandlare.

Om du inte har tillgång till internet och därmed inte kan rapportera in försäljningsuppgifter digitalt, kontakta E-hälsomyndighetens servicedesk via telefonnummer 0771-766 200.

Om du är detaljhandlare kan du rapportera via webbformulär eller genom att ladda upp en fil med försäljningsuppgifter. Läs mer på sidan för detaljhandel.

Om du är partihandlare kan du rapportera genom att ladda upp en fil med försäljningsuppgifter på vår webbplats.

Om du inte har tillgång till dator eller internet, kontakta E-hälsomyndighetens servicedesk via telefonnummer 0771-766 200.

Om du är osäker på om du rapporterat försäljningsuppgifter för en viss period, kontakta E-hälsomyndigheten support på 0771-766 200 eller registrator@ehalsomyndigheten.se.