Illustration vanliga frågor

Frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna vi brukar få. Du kan sortera dem per ämne i rullmenyn.

Av integritetsskäl är Läkemededelskollen utformad så att du endast har tillgång till ditt barns information i aktuella register upp till dess att barnet är 13 år.

Ett recept är giltigt som längst i ett år. När giltighetstiden har passerats blir receptet utgånget. Då kan du inte längre hämta ut läkemedlet på receptet. Kontakta förskrivaren om du behöver ett nytt recept.

Om ett recept står som "borttaget" har det makulerats. Din förskrivare kan makulera (ta bort) recept till exempel om läkemedlet inte längre är lämpligt för dig att använda eller behöver bytas ut mot annat. Oavsett av vilken anledning receptet makuleras ska du bli informerad om detta av din förskrivare.

  • För att kunna använda Läkemedelskollen måste du vara minst 18 år och ha en godkänd e-legitimation. 

  • Du måste tillåta att kakor (cookies) lagras på datorn/mobilen/plattan. Prova att rensa kakor om ni är flera som använder samma dator.

  • Kontrollera även att du angivit rätt personnummer och har startat applikationen för mobilt bankID i rätt mobila enhet.

Ja, så länge du har en giltig e-legitimation går det bra.

Kontrollera att du skriver in rätt personnummer och att du har BankID säkerhetsapplikation startad på den andra enheten.

Det beror på vad för slags e-legitimation du har på tjänstekortet. Läkemedelskollen accepterar för närvarande bank-id, mobilt bank-id och Freja e-id plus.

På vissa tjänstekort kan det finnas flera typer av e-legitimationer. Så länge en av legitimationerna motsvarar kraven går det att logga in med den.

Detta är en säkerhetsåtgärd för att se till att inte webbläsaren har kvar kakor eller annat som gör att du inte är helt utloggad. Detta är extra viktigt om du använder en delad dator. 

För att logga in i Läkemedelskollen behöver du använda någon av följande e-legitimationer.

  • Mobilt bankID
    Mobilt bankID innebär att du har din e-legitimation i en mobiltelefon eller surfplatta. För att du ska kunna använda mobilt bankID krävs att du har installerat bankID säkerhetsapp. Giltighetstiden för mobilt bankID är högst 5 år
  • BankID på fil
    BankID på fil innebär att e-legitimationen skapas på din dator och används där. För att du ska kunna använda bankID på fil krävs att du har en installerad programvara på datorn, bankID säkerhetsprogram (BISP). För bankID på fil är giltighetstiden upp till 2 år. BankID på kort

  • För bankID på kort krävs, förutom bankID säkerhetsprogram, även att du har en kortläsare och drivrutiner för kortläsaren. Giltighetstiden för bankID på kort är högst 5 år.
  • Freja eID plus
    Freja eID plus är en svensk e-legitimation som du kan ha i mobil eller surfplatta. Du laddar enkelt ner applikationen via Google Play eller App store. För att aktivera Freja eID så behöver du identifiera dig på ett ATG-ombud för att styrka din identitet.

Du beställer e-legitimationen antingen via din bank eller genom att ansöka om en legitimation hos Skatteverket.

 

Elektroniskt expertstöd (EES) är ett beslutsstöd som analyserar apotekskundens alla elektroniskt lagrade recept. Farmaceuter kan använda EES som ett stöd i lämplighetsbedömningen som utförs i samband med en receptexpedition.

Systemet kan upptäcka potentiella läkemedelsrelaterade problem, till exempel:

  • Flera läkemedel med samma verkan.
  • Läkemedel som krockar med varandra.
  • Läkemedel som är olämpliga på grund av ålder.
  • För hög dosering.

Farmaceuten tolkar informationen och utgör den oersättliga länk som behövs mellan systemet och kunden, för att lyckas med syftet, nämligen att förbättra kundens läkemedelsanvändning och öka patientsäkerheten.

E-recept (elektroniska recept) innebär att läkaren inte behöver ge patienten ett pappersrecept utan kan skriva ut läkemedel elektroniskt och skicka in receptet till en databas. Apotekspersonal kan sedan få tillgång till receptet via databasen.

E-recept har flera fördelar:

  • Det är snabbare och säkrare än pappersrecept.
  • Det underlättar hanteringen av recept för både patient, förskrivare och personal på apotek.
  • Det innebär att patienter även kan skaffa sin medicin via apotekens e-handel.

E-recept finns för både människor och djur.

Andelen e-recept har stadigt ökat och utgör för närvarande 99 procent av den totala andelen recept för människor.

Syftet med Elektroniskt expertstöd (EES) är att stötta farmaceuten i lämplighetsbedömningen som utförs vid receptexpedition på apotek. EES kan på så sätt förbättra läkemedelsanvändningen och öka patientsäkerheten.

Du ska alltid skicka alla dina frågor till din egen organisations it-support. Om de inte kan svara skickar de frågan vidare till vår kundtjänst. 

Analysen omfattar kundens alla elektroniskt sparade recept. En förutsättning för att recepten ska tas med i analysen är att det finns uttag kvar eller att läkemedlet nyligen är uthämtat och patienten beräknas har läkemedel kvar hemma. Analysen omfattar alla aktiva recept (nyutskrivna recept, recept som är expedierade någon/några gånger) samt inaktiva (slutexpedierade, utgångna) recept där det beräknas finnas läkemedel kvar hemma.

Makulerade recept ingår bara i EES analysen om något uttag eller korrigering gjorts. EES innehåller alla produkter som är klassade som registrerade läkemedel och kan därmed inte analysera andra produkttyper som till exempel licensläkemedel och naturläkemedel. Detta tydliggörs i EES för farmaceuten med texten ”EES-kontroll ej genomförd”. 

De allra första e-recepten skickades på 1980-talet som ett lokalt initiativ i Jönköping. E-recept började införas brett i Sverige år 2000. År 2005 ändrades lagstiftningen vilket gjorde det möjligt att spara recept elektroniskt för flera uttag.

Ökningen i användningen har skett successivt, och nu är 99 procent av alla recept i Sverige e-recept. Sverige är idag världsledande när det gäller användningen av e-recept.

Ökad säkerhet eftersom digitala recept inte riskerar att slarvas bort.

Enklare och snabbare processer för patient, förskrivare och apotekspersonal.

Minskad miljöpåverkan jämfört med pappersrecept.

Ökad säkerhet eftersom digitala recept inte riskerar att slarvas bort.

Enklare och snabbare processer för djurägare, förskrivare och apotekspersonal.

Minskad miljöpåverkan jämfört med pappersrecept.

 

Receptet gäller hela giltighetstiden som är ett år även om djurägaren är avliden. Djuret lever ju och behöver sin medicin. Läkemedlet kan hämtas ut av en anhörig till den avlidna.

E-hälsomyndigheten tar ut en avgift från apoteksaktörer som ligger på 4 kr/receptorderrad.

  • Korrekt och snabb journalföring.
  • Ökad säkerhet (svårare att förfalska).
  • Veterinären slipper frågor från apotek på grund av ofullständiga/oläsbara recept.
  • Lättare att förnya recept.
  • Alltid aktuell läkemedelslista.