saker_atkomst.png

Säker åtkomst för veterinärer

Alla veterinärer som förskriver e-recept är anslutna till eHälsomyndighetens tjänster. Ni måste uppfylla vissa krav på säkerhet när det gäller hantering av personuppgifter.

Säker åtkomst ställer högre krav på er än tidigare. Dessa krav innebär att ni behöver göra vissa anpassningar.

Detta behöver ni göra

Bli godkända för åtkomst via Sambi

Er organisation behöver bli medlem i federationen Sambi. Sambi kontrollerar de delar av er verksamhet som rör identitets- och behörighetshantering i en tillitsgranskning. Syftet är att se till att er hantering av personuppgifter följer eHälsomyndighetens krav.

Tillitsgranskning via Sambi

Säkerställ åtkomst till tjänsten

Säkerställ att systemleverantören har utfört de tekniska anpassningar som krävs.

Om ni själva ansvarar för driften av systemet behöver ni konfigurera systemet så att det passar ihop med er infrastruktur och kan kommunicera med eHälsomyndighetens produktionsmiljö.

Ingå eller uppdatera avtal

Ni måste ha ett giltigt avtal med Hälsomyndigheten som reglerar er anslutning till våra tjänster. Även om ni har avtal sedan tidigare behöver det uppdateras med information relaterad till Säker åtkomst och dataskyddsförordningen. Det enklaste sättet att teckna eller uppdatera ett avtal är att kontakta oss via e-post.

Skriv till: registrator@ehalsomyndigheten.se

Utbildning och stöd

eHälsomyndigheten erbjuder ett antal kostnadsfria utbildningar om Säker åtkomst. På utbildningen får du en introduktion till åtkomstlösningen och hjälp i processen att bli tillitsgranskad.

Utbildningar om Säker åtkomst

Varför en ny åtkomstlösning?

eHälsomyndigheten inför Säker åtkomst för att öka säkerheten vid hantering av personuppgifter, och på så vis skydda medborgarnas integritet. Det handlar också om att våra tjänster ska efterleva ett antal lagkrav på området. Det gäller framför allt dessa:

  • lag (1996:1156) om receptregister
  • lag (2005:258) om läkemedelsförteckning
  • EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

Sammanfattningsvis berör dessa lagar kvaliteten på elektroniska identiteter, standardisering av säkerhetsrelaterad information som utbyts samt generella krav på informationssäkerhet.

Läs mer om bakgrunden till Säker åtkomst