
Säker åtkomst för leverantörer av e-tjänst
Som leverantör av e-tjänst räknas ni som tillhandahåller tjänster för receptexpedition till apotek eller förskrivning av e-recept till läkare, tandläkare eller veterinärer.
Säker åtkomst ställer högre krav på er än tidigare. Dessa krav innebär att ni behöver göra vissa anpassningar.
Detta behöver ni göra
Tillhandahålla tjänsten via operatör
För att uppnå kraven i Säker åtkomst behöver ni tillhandahålla e-tjänsten till era användare via godkänd operatör.
Sätta systemet i produktion
Ingå eller uppdatera avtal
Ni som tjänsteleverantör måste ha ett giltigt avtal med E-hälsomyndigheten. Även om ni har avtal sedan tidigare behöver det uppdateras med information relaterad till Säker åtkomst och dataskyddsförordningen. Det enklaste sättet att teckna eller uppdatera ett avtal med E-hälsomyndigheten är att kontakta oss via e-post.
Skriv till: registrator@ehalsomyndigheten.se
Varför en ny åtkomstlösning?
E-hälsomyndigheten inför Säker åtkomst för att öka säkerheten vid hantering av personuppgifter, och på så vis skydda medborgarnas integritet. Det handlar också om att våra tjänster ska efterleva ett antal lagkrav på området. Det gäller framför allt dessa:
- lag (1996:1156) om receptregister
- lag (2005:258) om läkemedelsförteckning
- EU:s dataskyddsförordning (GDPR).
Sammanfattningsvis berör dessa lagar kvaliteten på elektroniska identiteter, standardisering av säkerhetsrelaterad information som utbyts samt generella krav på informationssäkerhet.